به نقل از سایت اخبار قرآن و متون دینی ، اسلام در جهان : حجت الاسلام ابراهیم بهاری، کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آئین اعتکاف در قرآن گفت: در آیات قرآن کریم نسبت به این موضوع اشاره شده است که افراد برای این مراسم چه شرایطی را باید رعایت و چه اصولی را پیاده کنند. وجود مبارک پیامبر اکرم یکی از کسانی است که اعمال مربوطه به اعتکاف را انجام داد. خداوند در سوره بقره آیه ۱۲۵ صراحتاً از اعتکاف یاد میکند «وَعَهِدْنَا إِلَی إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ أَنْ طَهِّرَا بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَالْعَاکِفِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ»
وی با اشاره به آیه ۱۲۵ سوره بقره افزود: جریان این آیه زمانی مطرح میشود که به حضرت ابراهیم و فرزندش اسماعیل دستور داده شد تا خانه را از مجموعه آلودگیهای ظاهری تطهیر کنند و مجموعه بیت را طهارت ببخشند و قرآن چند آیه بعدتر اشاره میکند که «و انتم عاکفون للمساجد» یعنی دستور میدهد که در مسجد اعتکاف کنید که وجود پیامبر نیز این را اجرا کرده است.
حجت الاسلام بهاری در خصوص شرایط اعتکاف تصریح کرد: اعتکاف حداقلش سه روز و حداکثرش ده روز است که بیش از آن جایز نیست و در این سه روز کسی که قرار میگیرد روزه روز اول و دوم آن مستحب است اما اگر کسی این دو روز را روزه گرفت روزه روز سوم آن واجب میشود و نمیتواند آن را ترک کند و این را باید توجه داشته باشد.
وی ادامه داد: معتکف در مسجد قرار میگیرد چرا که نابترین و عالیترین مکان عالم هستی مسجد است و در آنجا به عنوان مهمان پروردگار قرار میگیرد. گرچه در آیات متعددی و سورههایی مثل طه، اعراف، شعرا، انبیا به مساله اعتکاف اشاره شده است و دور کردن خود را از مسائل دنیوی اولین حالتی بوده است که وجود پیامبراکرم (ص) به آن می پرداخته است. همچنین اتفاق بزرگی که وجود نازنین پیامبر (ص) در زمان اعتکاف بدان توجه داشتهاند محاسبه و مراقبه بوده است. اول به محاسبه خود می پرداخته است که در طول سال گذشته چه کرده و بعد هم مراقبه داشته است برای سال بعد یعنی مراقبه و محاسبه را هردو وجود مبارک پیغمبر رعایت می کرده است.
این کارشناس مذهبی با تاکیدبر اهمیت و نقش محاسبه افزود: مراقبه هرروز و هر لحظه باید باشد چرا که حمله شیطان هرلحظه بسوی انسان است و از آنجایی که در اعتکاف فرصتی برای انسان به وجود میآید که از تمام تعلقات دنیایی قطع رابطه میکند و وارد فضای معنوی داخل مسجد میشود در آنجا معتکف با خود مرور گذشته میکند.
وی با تعریفی از ایام البیض گفت: ایام البیض یعنی ایام روشنایی و سپیدی ماه در ازایام سیزدهم وچهاردهم از اول شب تاآخر شب کامل است و به این دلیل به این ایام، ایام البیض گفته میشود. اعتکاف نیز مختص ماه رجب نیست ما در ماه رجب و ایام البیض تأکیدات فراوانی برای اعتکاف درروایات داریم.
حجت الاسلام بهاری با تاکید بر اینکه در خصوص اعتکاف امسال شخص باید اهم فی الاهم میکرد، افزود: اینکه اعتکاف در آغاز سال جدید تقارن پیدا کرد موضوع مهمی را گوشزد میکند. اعتکاف ثوابی بس عظیم دارد اما اگر برکسی واجب شده است به دیدن پدر و مادرش برود و بعد از این ایام نیز فرصت نکند پس باید یکی را ارجح تر بوده انتخاب کند. طبق روایات مساله صله رحم از واجبات بوده و قطعاً شخص صواب بیشتری را برده است صله رحم به معنای واقعی کلمه سببی و نسبی را داشته باشند. ما نمیتوانیم تفکیک کنیم کدام امر بالاتر و کدام پایینتر است؟ این امر بستگی به حالات افراد دارد قطعاً اعتکاف عالی است و بعضی دیگر در خدمت پدرومار بودن برایشان اولویت است.
این کارشناس و سخنور دینی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم افزود: پیغمبر فرمود من عاقبت بخیری سه نفر را امضا میکنم اولینشان کسانی که مأنوس با خدا میشوند دوم کسانی که به ما اهل بیت محبت میکنند و سوم کسانی که خدمت به پدر مادر میکنند.یعنی خدمت به پدر و مادر همتراز با انس با آل الله قرار داده است.
وی در پایان با تاکید بر اقبال جوانان به مساله اعتکاف افزود: جوان دلش شادابتر و کمتر گناه کرده است و برای این مساله شادابی و حضورش و محاسبه اش آسانتر و مراقبهاش سهل تر است و به این دلیل رغبت بیشتری نشان میدهد همچنین گرفتاری دنیوی اش نیز کمتر است. لذا بهتر است جوانان تا فرصت دارند از این ظرفیت سازی بیشترین بهره را ببرند.