به نقل از سایت اخبار قرآن و متون دینی ، اسلام در جهان : به گزارش خبرنگار مهر، سی وششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم از ۲۱ الی ۲۵ فروردین ماه در بخشهای بزرگسال، روشندلان، دانش آموزان، طلاب و بانوان برگزار میشود.
مهدی غلام نژاد نفر اول مسابقات قرآن سراسری و نماینده کشورمان در مسابقات بین المللی قرآن کریم در رشته قرائت خواهد بود. وی اهل تبریز و متولد کلیبر در سال ۱۳۶۴ است تا سن ۱۲ سالگی در کلیبرساکن بوده و هیچ گونه فعالیت قرآنی نداشته است تا اینکه در همان سالها به شهرستان شهریار مهاجرت کرده و از همان ابتدای دوازده سالگی، قرآن را فراگرفته است. این فعال قرآنی در نهمین دوره مسابقات بینالمللی قرآن کشور کویت و پانزدهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم روسیه موفق به دریافت رتبه دوم شد.
نماینده جمهور ی سلامی ایران در رشته قرائت گفت: با توجه به اینکه نماینده ایران در رشته قرائت سی و ششمین مسابقات بین المللی خواهم بود از همان زمانی که نفر اول مسابقات سراسری در کشور و نماینده ایران شدم برنامه ریزی برای ارائه بی نقص را انجام دادم. این برنامهها همزمان با رفتن به کلاس و بهره بردن از اساتید بود و امیدوارم در سی و ششمین دوره مسابقات بین المللی قوی حاضر خواهم شد و بیشتر از قبل تمرینات خود را ادامه دادم.خودم از استعداد قرائتی که در درونم بود خبرداشتم و ذاتاً علاقه مند اذان گفتن در مساجد در همان سنین کم بودم.
وی ادامه داد: در همان سنین کم به خدمت استاد رحمتی رسیدم که با استفاده از دو نواری که از ایشان گرفتم در مسابقات دانش آموزی شرکت کرده و توانستم رتبه بیاورم. همانجا بود که بواسطه تشویقات اطرافیان و راه یابی به مرحله استانی به استعدادم در این زمینه پی بردم.
غلام نژاد با اعلام اینکه در همان زمان به خدمت اساتیدی در تهران رسیده است افزود: همیشه دوست داشتم اذان بگویم و حتی چندین بار نیز به مسجد محلمان رفتم آنجا فردی که علاقه و دغدغه مندی را دید نواری از سوره تکویر استاد عبدالباسط را به من داد و از من خواست که آن را تقلید کنم. من صدای عبدالباسط را که شنیدم جذب این صدا شدم و کل سوره را در عرض یک روز تمرین کرده و ارائه دادم. بعداً به خدمت اساتیدی در تهران مانند استاد ابوالقاسمی رسیدم و در جلسات آنها شرکت کردم.
این متسابق رشته قرائت در سی وششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن ادامه داد: یکی از سخنانی که روی من تأثیر نامحسوس گذاشت حرفی بود که استاد گفت روزی میتوانم مثل عبدالباسط بخوانم و من گمان میکردم تعریفی است که شامل همه میشود ولی در حال حاضر متوجه هستم که ایشان در افق پیش روی من پیشرفت خوبی در فن تلاوت را میدیدند.
وی با تاکید بر اهمیت نقش اساتید تصریح کرد: استاد رحمتی تاثیرگذارترین استادی بودند که هم اخلاق قرآنی داشتند و هم صدای زیبایی که بدون هیچ چشم داشتی هفتهای یکبار از تهران به شهریار میآمدند تا به من بدون دریافت کوچکترین هزینهای قرآن آموزش دهند.
این قاری برجسته با اشاره به اینکه در سن ۱۶ سالگی جلسه قرآن دایر کرده است ادامه داد: در همان سنین کم خودم جلسه قرآن را بدست گرفتم و به بچهها آموزش قرائت میدادم.
وی در خصوص استفاده از فن تلاوتش گفت: از آنجایی که در تلاوت مسابقه محور کار میکردم از تمام اساتید به صورت ترکیبی قرآن گوش داده و نمیتوانستم ریشهای کار کنم. مسابقات دروازه ورود است بعد از آن انسان میتواند از بحث فنی و جلوههای ظاهری الحان قرآن فاصله بگیرد و فکر کند در حال حاضر سعی در گذراندن وقتم با تفسیرعلوم قرآنی دارم. در واقع یکی از دلایلی که باعث شد در این زمینه موفق شوم خواندن قرآن همراه با معنای آن بوده است. برای همین اساتید خیلی خوششان آمد که معنا و جمله بندی ها در قرائت رعایت شده است. اخیراً نیز قرآن که میخوانم شأن نزول و تفسیر آن را میخوانم و میدانم که اثر بیشتری در شنونده دارد.
قرآنی بودن به خواندن و حفظ صرف قرآن نیست
وی در خصوص اهمیت و نقش خانواده افزود: خانواده ما خانوادهای صرفاً قرآنی به این معنا که در رشتههای قرآنی حضور داشته باشند نبودند اما با فعالیتهای قرآنی من موافق بودند. ما در روستا بزرگ شده بودیم و از فضای فرهنگی بسیار دور بودیم پدرو مادرم اما خیلی خوشحال بودند که تلاوت قرآن انجام میدهم ولی خودشان فعالیتهای قرآنی نداشتند.
این معلم قرآنی افزود: چیزی که اهمیت دارد سبک زندگی قرآنی است. خیلی از افراد ممکن است به جلسه قرآنی نروند اما عمل خود را برمبنای دستورات قرآن قرار داده اند و تقریباً پیش رو در سبک زندگی قرآنی هستند و از آن سمت نیز کسانی هستند که قرآن میخوانند ولی به قرآن عمل نمیکنند. قرآنی بودن به خواندن و حفظ قرآن صرف نیست بلکه در تاریخ نیز افرادی که حافظان و قاریان قرآنی بودند که در مقابل علی ابن ابی طالب شمشیر کشیدند.
غلام نژاد با تاکید بر نان حلال در خانواده افزود: پدر و مادرم در محیط قرآن نبودند. چندین سال در نقاشی ساختمان به پدرم کمک میکردم وقتی پدرم کار را تمام میکرد چندین متر کمتر از آن مقداری که رنگ کرده بود پول میگرفت. قطعاً قسم میخورم تا کنون یک ریالی پول حرام بواسطه کار حلال پدرم در زندگیمان نیامده و اینکه من توانستم در راه قرآن قدم بردارم اثر همین لقمه حلال است که اصلاً به سمت تلاوت قرآن و عشق به آن در وجودمان ریشه می دواند.البته دامان پاک مادر و دعاهای خوب و تشویقش و اشک شوقش بعد ازکسب موفقیت در مسابقات برایم هزاربرابر گره گشایی کرد. چرا که مادر در این دوره از مسابقات مریض شده بود و من نتوانسته بودم بصورت خوبی تمرین کنم اما دعای مادرم اثرش از تمیرین های من بیشتر بود.
باید به مردم لذت قرآن را بچشانیم
وی در خصوص وضعیت قرآن در جامعه بیان کرد: این را که دیگر همه میدانند من بعد از ۲۰ سال تازه توانستم جزو بیمه شدگان قرآنی باشم و هنوز هم تمام و کمال انجام نشده است. بنظر من جامعه و کشور ما قرآنی به معنایی که شبیه به کشور مصر باشد، نبوده است و انتظار بیخودی است که ما بخواهیم از مردم داشته باشیم. بعضیها انتقادات میکنند چرا محفل قرآنی نداریم یا در کشوری مثل مصر قرآن با گوشت و پوست آنها عجین است و همگی حافظ قرآن هستند چرا ما نباید اینطور باشیم؟ اما واقعیت امر چیز دیگری است.
این معلم قرآنی ادامه داد: آن زمانی که انقلاب شد مگر چند قاری قرآن داشتیم؟ و چه مقدار از فن تلاوت بهره میبردند؟ قطعاً بعد از انقلاب صد برابر رشد داشته است اما خیلی کم است. بعد از انقلاب با کلی از پیگیریهای اساتیدی مثل مرحوم مروت که از پیشگامان تلاوت بودند همت کردند و مردم با قرآن آشنا شدند و سازمانهای قرآنی شکل گرفت. رشد مداحی را ببینید؟ مردم ما علاقه مندی شأن نسبت به مداحی چقدر است؟؟ سیاستهای فرهنگ کشور را در خصوص اموری مثل مداحی و قرآن را با هم مقایسه کنید تا متوجه میشوید.
غلام نژاد با تاکید بر اینکه نمیتوان توقع داشت مردم برای قرآن سر و دست بشکنندافزود: البته ما نیز کم کاری کردیم بین عامه مردم حضور پیدا نکردیم تا لذت خواندن قرآن را به آنها بچشانیم. محافل قرآنی را به داخل مساجد محدود کردیم در حالیکه مگر چند نفر هرشب داخل مساجد می آیند؟ ما خودمان در شهرستان شهریار محافل انس با قرآن را در پارک و بوستان برگزار کردیم واز نوجوانی بهره میبردیم که جلوههای بصری زیبا و قرائت خوبی برخوردار بودند که از استقبال خیلی خوبی توسط همه اقشار مردم روبرو شد. آنجا بود که فهمیدیم اگر دربطن مردم برویم و به آنها شیرینی قرآن را بچشانیم قطعاً میشود بهتر از این نتایجی را شاهد باشیم.
وی در خصوص سازمانهای قرآنی نیز افزود: سازمانها نیز کارهای موازی زیاد انجام میدهند و یا طرحهای خوبی ندارند و برنامههای کلیشهای اجرا میکنند اما میشود با حضور کارشناسان و تشکیل اتاق فکری واحد، اساتید نظرهای متقنی در خصوص عملکرد مثبت در جهت ارتقای فعالیتهای قرآنی در کشور داد.
آموزش و پرورش برای آموزش قرآن در مدارس بی توجه است
غلام نژاد که معلم قرآن در مقطع ابتدایی است در خصوص فعالیتهای قرآنی مدارس گفت: در مدارس هیچ فعالیت قرآنی مثبتی انجام نمیشود.چاپ کتاب قرآن مقطع ابتدایی مشکل دارد و حرکت ساکن ندارد که بچهها بتوانند قرآن خواندن را بیاموزند و تمام حرکات حروف برداشته شده است. همچنین در زمینه اخلاق قرآنی کودکان آموزش و پرورش برنامهای نداردو خیلی از معلمان قرآن حتی خودشان به شیوه صحیح قرآن خواندن را نمیدادند.
وی با انتقاد از عملکرد آموزش و پرورش در مدارس افزود: آموزش و پرورش به بحث آموزش قرآن اهمیت نمیدهد و فقط میخواهد مسابقات قرآنی را برگزار کند که آن هم نوجوانانی که در خارج از مدرسه قرآن فرا گرفتند شرکت میکنند و نه بچههایی که داخل مدرسه قرآن یاد گرفته اند. هر سال تعداد بچههای قرآنی در آموزش و پرورش پایینتر میآید اگر چه ممکن است در بحث حفظ با فرمایشان مقام معظم رهبری و تاکید ایشان به این امر کار متمرکز تری صورت بگیرد و طرحهای خوبی اجرا شود در بحث تلاوت و اخلاق قرآنی باید آموزش و پرورش بیشتر بها دهد.
این فعال قرآنی در پایان گفت: بنظر من مردم با قرآن آشنا نیستند و خیلیها تلاوت زیبایی از قرآن نشنیده اند تا بتوانند عمق شیرینی آن را درک کنند.