خیز بلند آموزش و پرورش برای تربیت ده میلیون حافظ قرآن

به نقل از سایت اخبار  قرآن و متون دینی ، اسلام در جهان :    

به گزارش خبرگزاری مهر، «سید محمد بطحائی» وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری به دنبال سرعت بخشی بیشتر آموزه‌های دینی و اسلامی در نظام تعلیم و تربیت به ویژه در برنامه‌های رسمی درسی آموزش و پرورش هستیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های اولویت دار وزارت خانه متبوع خود گفت: امسال یکی از سال‌های خوبی بود که در خصوص معارف قرآن و آشنایی دانش آموزان با قرآن قدم‌های ارزشمندی به صورت صف و ستادی از سوی همکارانم برداشته شد.

*حضور بی سابقه در طرح حفظ جز سی‌ام قرآن

وی با اشاره به حضور قریب به سه میلیون نفری دانش آموزان و فرهنگیان کشور در طرح جز سی قرآن کریم اظهار کرد: امسال شاهد میلیونی دانش آموزان و خانواده بزرگ طرح جز سی‌ام قرآن هستیم و این حضور واقعاً بی سابقه بوده است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: نهضت ملی حفظ جز سی‌ام قرآن، اصول، رویکردها، راهبردها و اقدامات اجرایی لازم برای تحقق مطالبه مقام معظم رهبری در دستگاه تعلیم و تربیت کشور را تبیین نموده است.

بطحائی خاطرنشان کرد: این رویکرد ملی با نگاه سلسله مراتبی ذیل سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن تعریف می‌شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه امروز جامعه تعلیم و تربیت با قرآن و معارف قرآنی مأنوس شده‌اند. البته ما به این قانع نیستیم؛ امیدواریم در آینده‌ای نزدیک همه دانش آموزان و فرهنگیان با قرآن ارتباط برقرار کنند، بتوانند قرآن را بخوانند و در قرآن تدبر کنند.

رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش با اعتقاد به اینکه، اساس و محور احیا قرآن عمل به آن است گفت؛ باید فکر، عمل و باورمان را قرآنی کنیم، وعده قرآن را وعده صدق و حق بدانیم.

*تلاش جهت ایجاد انگیزه برای حفظ آیات

وزیر آموزش‌وپرورش درباره نهضت ملی حفظ جز سی‌ام قرآن کریم افزود؛ این نهضت از آغاز سال تحصیلی ۹۸۹۷ و باهدف زمینه‌سازی انس با قرآن در کودکان و نوجوانان؛ تلاش جهت فرهنگ‌سازی مناسب و ارائه آموزش‌های لازم در چگونگی حفظ قرآن و همچنین ایجاد انگیزه و رغبت جهت حفظ آیات و سوره‌های جز سی‌ام قرآن کریم به صورت فراگیر و با همراهی نهادها و دستگاه‌های فرهنگی عضو شورای توسعه فرهنگ قرآن کشور بین همه اقشار جامعه، مخصوصاً جامعه بزرگ فرهنگیان و دانش آموزان اجرا شد.

وی ادامه داد: در چشم‌انداز ترسیم‌شده برای این نهضت و با اجرای دقیق آن، طی یک سال تحصیلی، ۱۰ درصد از دانش آموزان با اولویت دوره ابتدایی اول و دوم حافظ جز سی‌ام شده‌اند و در گام بعدی، ضمن تحت پوشش قرار دادن مابقی دانش آموزان، انتظار می‌رود به دوره متوسطه اول و دوم نیز تعمیم داده شود.

بطحائی حفظ قرآن را راهی برای قرائت مستمر و عمل به آیات قرآن دانست و گفت: ضرورت دارد در برنامه‌های تربیت حافظ، به فهم قرآن کریم توجه ویژه شود.

*آمادگی همه ظرفیت‌ها برای ترویج قرآن و عترت

وی خاطرنشان کرد: کلیه ظرفیت‌های آموزش‌وپرورش، برای ترویج و فرهنگ‌سازی حفظ قرآن به کار گرفته‌شده و با توجه به اینکه حافظان قرآن به اخلاق قرآنی آراسته می‌گردند، برنامه‌ریزی‌شده است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: توسعه و توجه جدی به سایر زمینه‌های آشنایی با عترت و اهل بیت (ع)، تشویق و زمینه‌سازی برای آشنایی والدین با قرآن و شروع حفظ از سنین ابتدایی، هدایت مدارس و مراکز دارالقرآن به ویژه مدارس ابتدایی برای برگزاری دوره‌ها و کلاس‌های حفظ قرآن، ایجاد ساز و کارهای لازم جهت بهره‌مندی از ظرفیت مربیان سایر دستگاه‌ها و نهادهای هم سو، ارتقای جایگاه حفظ و حافظان قرآن در فرآیندهای آموزشی، ارزیابی و ارتقا دانش آموزان و معلمان در مدارس از دیگر فعالیت‌های وزارت آموزش و پرورش است.

وی با اشاره به منوّیات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با فرهنگیان و تأکیدات ایشان گفت: تأکیدی که مقام معظم رهبری داشته و دارند، اینست که با استفاده از این ظرفیت بسیار غنی که در آموزش و پرورش وجود دارد، می‌توانیم آموزه‌های تعلیم و تربیتی را با سرعت بیشتری پیش ببریم و امید داریم در برنامه‌های رسمی درسی این اتفاق مهم را رقم بزنیم.

*تلاش برای تحقق آرمان‌های مقام معظم رهبری

وی خاطرنشان کرد: در جایی که برای اولین بار رهبر معظم انقلاب سخن از ۱۰ میلیون حافظ قرآن داشته اند، امروز به فضل خدا آموزش و پرورش کشورمان در یک نهضت قرآنی با عنوان طرح «جز سی‌ام» دو میلیون و ۸۰۰ هزار دانش آموز و معلم حضور فعال دارند.

بطحائی تأکید کرد: در نهضت جز سی قرآن یک و نیم میلیون نفر یک سوم جز سی و ۴۵۰ هزار نفر کل جز سی را حفظ کردند و این عدد در سال گذشته ۲۲۰ هزار نفر بود.

144
0 0

لینک های مفید

سنگ کف

لوازم یدکی رانا

ریمل چشم

کتاب های ادبیات استرالیا

بانک اطلاعات پزشکان کشور

$(window).load(function () { 'use strict'; function activeStickyKit() { $('[data-sticky_column]').stick_in_parent({ parent: '[data-sticky_parent]' }); // bootstrap col position $('[data-sticky_column]') .on('sticky_kit:bottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'static'); }) .on('sticky_kit:unbottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'relative'); }); }; activeStickyKit(); function detachStickyKit() { $('[data-sticky_column]').trigger("sticky_kit:detach"); }; var screen = 768; var windowHeight, windowWidth; windowWidth = $(window).width(); if ((windowWidth < screen)) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } // windowSize // window resize function windowSize() { windowHeight = window.innerHeight ? window.innerHeight : $(window).height(); windowWidth = window.innerWidth ? window.innerWidth : $(window).width(); } windowSize(); // Returns a function, that, as long as it continues to be invoked, will not // be triggered. The function will be called after it stops being called for // N milliseconds. If `immediate` is passed, trigger the function on the // leading edge, instead of the trailing. function debounce(func, wait, immediate) { var timeout; return function () { var context = this, args = arguments; var later = function () { timeout = null; if (!immediate) func.apply(context, args); }; var callNow = immediate && !timeout; clearTimeout(timeout); timeout = setTimeout(later, wait); if (callNow) func.apply(context, args); }; }; $(window).resize(debounce(function () { windowSize(); $(document.body).trigger("sticky_kit:recalc"); if (windowWidth < screen) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } }, 250)); });