باید به دنبال وقف قرآنی درآمدزا باشیم

به نقل از سایت اخبار  قرآن و متون دینی ، اسلام در جهان :    

به گزارش خبرنگار مهر، نشست تخصصی کارآفرینی اشتغال و خودباوری در زمینه مؤسسات قرآنی با حضور علیرضا شاهسونی مدیر مؤسسه قرآنی بیت الاحزان حضرت زهرا (س) برگزار شد.

شاهسونی ضمن تسلیت به مناسبت ایام سوگواری عزاداری ایام حسینی (ع) گفت: ما در بحث فعالیت اقتصادی در دو حوزه می‌توانیم اظهار نظر کنیم؛ یکی در حوزه فرهنگ و تولیدات فرهنگی و دیگری در حوزه تولیدات غیر فرهنگی. حوزه تولیدات فرهنگی دامنه وسیعی دارد و کسی با تولید محصولات فرهنگی مخالفتی نمی‌کند چرا که محصولات فرهنگی جزو ابزار کاری نیز بشمار می‌رود. به عنوان مثال نشر کتاب و تولید نرم افزارهای قرآنی جز ابزار کار مؤسسات قرآنی است که باید تولید شود. که اگر بوسیله مؤسسات این محصولات تولید شود هم اصولی‌تر و هم فاخر تر خواهد بود و افرادی دست اندرکارند که از جامعه قرآنی می‌باشند.

وی ضمن اشاره به اینکه امروزه پوشاک نیز از تولیدات فرهنگی محسوب می‌شود، ادامه داد: یکی از مسائلی که جامعه از آن رنج می‌برد، بحث تولیدات فرهنگی در زمینه پوشاک است که اگر با دید فرهنگی به آن نگاه کنیم چه کسی شایسته تراز مؤسسات قرآنی می‌تواند آن را پیش ببرد؟

مدیر مؤسسه بیت الاحزان با اشاره به تولیدات غیر فرهنگی در سایر بخش‌ها گفت: ممکن است بعضی با ورود مؤسسات به بخش اقتصادی مخالف باشند، اما اگر بخواهند مؤسسات ورود کنند نحوه ورود آنها حائز اهمیت می‌شود. مؤسسات با آگاهی از شرایط و معیارهای مشخص و ضوابط منعی در ورود حوزه اقتصادی ندارند. خیلی از این شرایط همان فعالیت‌های عمومی یک کسب و کار خواهد بود که هر کسی که بخواهد وارد تولید شود آن را باید دارا باشد. آگاهی و تجربه و تخصص در زمینه کاری مواردی است که افراد باید آن را دارا باشند. گاهی اوقات مؤسسه‌ای وارد یک مقوله اقتصادی می‌شود و در زمینه اقتصادی شکست می‌خورد و آن شکست منجر به شکست در فعالیت فرهنگی و دینی می‌شود. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا مؤسسه‌ای که تجربه و تخصص مورد نیاز ندارد می‌تواند موفق باشد؟ هر کس دیگری غیر از مؤسسه قرآنی هم بود و با تجربه کم وارد می‌شد شکست می‌خورد. بنابراین شرط اولیه برای ورود به عرصه اقتصادی این است که باید صاحب تجربه و تخصص و توانایی در آن حوزه بود.

شاهسونی با تاکید بر اینکه باید به دنبال وقف قرآنی درآمدزا باشیم، تصریح کرد: ما در حال حاضر وقف‌های درآمدزا خیلی کم داریم اگر وقفی باشد یک منزل برای فعالیت‌های قرآنی وقف شده است اما از قدیم زمین‌های کشاورزی زیادی وقف امام حسین (ع) شده و چقدر خوب است اگر ما در خصوص وقف‌های قرآنی درآمدزا صحبت کنیم. توصیه ام به شعب بیت الاحزان رفتن به سمت و سوی وقف‌های قرآنی درآمدزا است. در حال حاضر استقبال عمومی از فعالیت‌های اقتصادی خوب بوده است و مردم اطمینان و اعتماد بیشتری به مؤسسات قرآنی و مردمی دارند.

وی با تأکید بر اینکه عدم اختلاط فعالیت‌های فرهنگی و اقتصادی ادامه داد: تداخلی در فعالیت‌های اقتصادی و آموزشی، فرهنگی نباید ایجاد شود یعنی فعالیت‌های اقتصادی باید مجزا از بخش فرهنگی باشد. گوییا که دو مؤسسه در کنار هم فعالیت کنند، که یک مؤسسه درآمدهای خود را به مؤسسه دیگر تزریق می‌کند خود ما در این زمینه تجربیات خوبی داشتیم. به عنوان مؤسسه‌ای که در این زمینه تجربیاتی داشته‌ایم باید بگویم در زمانی به دنبال فعالیت‌های زودبازده رفتیم و آموزش دیدیم اما وقتی متوجه شدیم به فعالیت‌های آموزشی ضربه میزند آن را قطع کردیم تا زمانی که مدیریت این دو را جدا کردیم. مدیر آموزش از فعالیت‌های مدیر اقتصاد خبر ندارد و تنها تمرکزش در بخش آموزش است و این باعث بهبود شرایط کاری می‌شود.

شاهسونی با اشاره با بیان اینکه مشکلی برای مؤسسات به وجود نمی‌آید، تصریح کرد: اگر مؤسسات به فعالیت‌های اقتصادی نیز توجه کنند به منویات مقام معظم رهبری جامعه عمل نیز پوشانده‌اند چون مؤسسات از جهاتی توانمندی و اعتبار خاص خودشان را دارند و تولیت خاصی در بین مردم و جامعه دارند. اینها شرایطی است که موقعیت خوبی در فعالیت‌های اقتصادی کسب کنند. به عنوان مثال مؤسسه بیت الاحزان در زمینه باغداری وارد شده است و مردم رغبت بیشتری در تهیه محصولات کشاورزی به جهت تبرک نام حضرت زهرا (س) و قرآن دارند و یا کارگاه تیرچه بلوکی که ما برای قطعات ساختمان سازی احداث کردیم. اگر مؤسسات صحیح و درست از ظرفیت و پتانسیل اعتباری خود استفاده کنند می‌توانند از نظر اقتصادی هم بصورت عالی بهره ببرند به شرطی که هم تخصص مد نظر باشد و هم تفکیک بخش اقتصاد از بخش فرهنگی صورت گیرد.

شاهسونی با تاکید براینکه اشتباه رایجی است که مدیر آموزش مدیر اقتصادی یک مؤسسه هم باشد، عنوان کرد: اگر مدیر مؤسسه نه تنها بر بخش آموزش تسلط داشته باشد بلکه بخش اقتصاد مؤسسه را هم مدیریت کند باعث می‌شود مؤسسه فعالیت‌های قرآنی را از دست بدهد اما اگر مدیر مؤسسه خودش را شخصاً درگیر نکند و از اعتبار مجموعه استفاده کند تا افراد متخصص بتوانند بهره وری لازم را داشته باشند قطعاً افق روشن‌تری در انتظار مؤسسات قرآنی خواهد بود.

وی با بیان مثالی در خصوص مؤسسه بیت الاحزان گفت: مثال ساده اش دفتر زیارتی که مؤسسه بیت الاحزان راه اندازی کرده است و سالانه ۱۰ الی ۱۵ هزار نفر به مشهد اعزام می‌کند. در این فعالیت تقریباً درصد دخل و تصرفم به عنوان یک مدیر یک درصد است و کلیه فعالیت‌هایی که انجام می‌شود به بخش دیگری سپرده ام و فقط جنبه نظارتی دارم. می‌توانم بگویم یکی از پشتوانه‌های مؤسسه و فعالیت‌های قرآنی شکل گرفته در این مؤسسه همین دفتر زیارتی بوده است و قطع یقین که اگر چنین فعالیتی برای مؤسسه بیت الاحزان رقم نمی‌خورد این مؤسسه نیز به سرنوشت بسیاری دیگر از مؤسسات که گاهاً دچار رکود و تعطیلی شده‌اند پیش می‌رفت مؤسسه اگر فعالیت‌هایش افزایش نداشته باشد، کاسته هم نشده است و علت آن بازوهای اقتصادی مؤسسه از جمله دفتر زیارتی است.

وی ادامه داد: بعضی میگویند مردم وقتی می‌بینند مؤسسه سراغ اقتصاد رفته کمک‌های مردمی کاسته می‌شود اما من میگویم این‌طور نیست. به عنوان مثال شرکت‌های آستان قدس زیاد داریم در حالی که نه تنها اعتماد مردم کاسته نشده بلکه نذر و نذورات به حضرت سلطان علی ابن موسی الرضا (ع) همچنان ادامه دارد. وقتی مردم ببینند که مؤسسه‌ای پابرجاست، اطمینان و اعتماد بیشتری به آن می‌کنند.

مدیر مؤسسه بیت الاحزان حضرت زهرا (س) در خصوص حمایت‌های دولت افزود: در اینکه دولت باید مادی و معنوی حمایت کند شکی نیست اما اینکه دولت تمام و کمال هزینه‌های مؤسسات مردمی را تأمین کند، درست نیست چرا که پویایی و تکاپو از دست می‌رود و ما نهادهایی را دیدیم که دولت هزینه آنها را داده و در پایان نیز خروجی مناسبی نداشته‌اند. در واقع دولت اگر حمایت‌های معنوی خود را تمام و کمال داشته باشد شاید دیگر نیاز به حمایت مادی دولت هم نباشد.

164
0 0

لینک های مفید

سنگ کف

لوازم یدکی رانا

ریمل چشم

کتاب های ادبیات استرالیا

بانک اطلاعات پزشکان کشور

$(window).load(function () { 'use strict'; function activeStickyKit() { $('[data-sticky_column]').stick_in_parent({ parent: '[data-sticky_parent]' }); // bootstrap col position $('[data-sticky_column]') .on('sticky_kit:bottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'static'); }) .on('sticky_kit:unbottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'relative'); }); }; activeStickyKit(); function detachStickyKit() { $('[data-sticky_column]').trigger("sticky_kit:detach"); }; var screen = 768; var windowHeight, windowWidth; windowWidth = $(window).width(); if ((windowWidth < screen)) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } // windowSize // window resize function windowSize() { windowHeight = window.innerHeight ? window.innerHeight : $(window).height(); windowWidth = window.innerWidth ? window.innerWidth : $(window).width(); } windowSize(); // Returns a function, that, as long as it continues to be invoked, will not // be triggered. The function will be called after it stops being called for // N milliseconds. If `immediate` is passed, trigger the function on the // leading edge, instead of the trailing. function debounce(func, wait, immediate) { var timeout; return function () { var context = this, args = arguments; var later = function () { timeout = null; if (!immediate) func.apply(context, args); }; var callNow = immediate && !timeout; clearTimeout(timeout); timeout = setTimeout(later, wait); if (callNow) func.apply(context, args); }; }; $(window).resize(debounce(function () { windowSize(); $(document.body).trigger("sticky_kit:recalc"); if (windowWidth < screen) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } }, 250)); });