با جوانترین دانشجوی دکتری دانشگاه تهران آشنا شوید

به نقل از سایت اخبار  قرآن و متون دینی ، اسلام در جهان :    

خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه: محمد سعید بیلکار، جوان نخبه بیست ساله‌ای است که در بیست سالگی علاوه بر اینکه دانشجوی دکتری دانشگاه تهران است در رشته پارکور نیز عضو تیم ملی شده و حافظ کل قرآن کریم نیز هست.

وی که متولد سال ۱۳۷۷ است، هم اکنون دانشجوی دکتری است و بر روی پایان نامه اش متمرکز است. البته وی در زمان پخش برنامه عصر جدید نیز مهمان این برنامه شده و در آن برنامه به نمایش حرکات پارکور پرداخت. گفتگویی با این جوان نخبه قرآنی داشته ایم که در ادامه می‌خوانید؛

*خودتان را معرفی می‌کنید؟

محمد سعید بیلکار بیست سال دارم و سه برادر که یکی بزرگ‌تر از من و دیگری کوچک‌تر از من است. پدرم کارمند و مادرم نیز خانه دار و مدرس قرآن کریم است.

*از چند سالگی آغاز به حفظ قرآن کردید؟

درس را از همان شش سالگی آغاز کردم و حفظ قرآنم را در هفت سالگی شروع کردم که به دلیل مدرسه به تعویق افتاد و ادامه پیدا نکرد. در یازده سالگی من حفظ را در مؤسسه جامعه القرآن آغاز کردم شروع حفظم به این نحو بود که همسایه طبقه پایین‌مان مادرشان تصمیم گرفت فرزندانش را برای حفظ کل به مؤسسه جامعه القرآن ببرد و مادرم را تشویق کردند که من نیز همراه آنها باشم.

دوره ما بدین صورت بود که یک سال نباید مدرسه می‌رفتیم و کار را همراه با حفظ قرآن ادامه می‌دادیم و روزی یک صفحه و نیم قرآن را حفظ و سه جز قبل را مرور می‌کردیم. مرور بدین صورت بود که جزءهایی که قبلاً آن را حفظ کرده بودیم، مرور می‌کردیم.

*در چه مدتی موفق به حفظ کل قرآن شدید؟

این رویه یکسال طول کشید و از تیرماه ۸۸ تا شهریور ۸۹ توانستم قرآن را حفظ کنم. بعد از آن در مسابقات زیادی شرکت کردم و نفر اول آزمون ده جز مؤسسه جامعه القرآن و نفر اول آزمون‌های مختلف شدم و حفظ قرآن که در شهریور ماه به اتمام رسید.

*شما در چه آزمون‌هایی شرکت کردید و آیا برای اینکه بتوانید رتبه بیاورید شرکت می‌کردید؟

در حفظ قرآن هم در همان زمان آزمون شرکت کردم و نفر اول آزمون کشوری شدم. در حفظ کل و بیست جز و نفر اول مسابقات بنیاد شهید شدم. همان زمان در سال ۹۱ و ۹۲ دو برنامه که با حفاظ برتر بود در محضر مقام معظم رهبری اجرا کردم.

*شما در حال حاضر دانشجوی دکتری الهیات هستید. بفرمائید در زمینه درسی چگونه پیشرفت کردید؟

در دیدار با مقام معظم رهبری ایشان تشویق کردند که درس خود را ادامه دهیم. این رویه ادامه پیدا کرد بعد از یکسال به مدرسه برگشتم و آن یکسال را غیر حضوری خواندم و معدلم ۱۹ و هشتاد شد. در اول راهنمایی با موضوع راه یابی حفاظ و مدرک کارشناسی و معادل سازی آشنا شدم. مجلس در سال ۷۵ تصویب کرد که حافظان قرآن می‌توانند در صورت به حد نصاب رساندن نتیجه آزمون مدرکی معادل کارشناسی بگیرند که من بر اساس این مصوبه در سال ۹۱ در حالی که پسربچه ای سیزده ساله بودم کارشناسی خود را گرفتم.

*در کنکور کارشناسی ارشد چه زمانی شرکت کردید آنجا هم سهمیه داشتید؟

در کارشناسی ارشد هیچ سهیمه ای نداشتم و خودم باید درس‌ها را می‌خواندم و انتخاب رشته نیز به دست خودم بود، اما به هر حال به دلیل علاقه الهیات را انتخاب کردم و در کنکور سال ۹۲ رتبه چهارم را بدون هیچ سهمیه‌ای کسب کردم و دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه الهیات شدم. همزمان کنکور ادبیات عرب در دانشگاه آزاد شرکت کردم که همان زمان به عنوان جوان‌ترین شرکت کننده آزمون بودم، اما در آن زمان تحصیل در دو رشته جزو قوانین نبود و رشته ادبیات عرب که رشته دوم محسوب می‌شود را نتوانستم ادامه دهم.

*در چه سال‌هایی شما به عنوان دانشجو محسوب میشدید؟

از سال ۹۲ دانشجوی دانشگاه تهران محسوب می‌شوم. ۱۴ سالگی تا ۱۶ سالگی دانشجوی ارشد بودم و پایان نامه ام را با موضوع تأثیر وجوه اعراب در ترجمه‌های قرآن با نمره ۱۸ از ۱۹ در یافت کردم.

سال ۹۴ کنکور دکتری شرکت کردم و بدون سهمیه وارد شدم و علاوه بر آزمون کتبی مصاحبه علمی نیز در انجام می‌شود که آن زمان توسط دکتر فقهی زاده که در حال حاضر معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند از جمله اساتید برای مصاحبه بودند که آن زمان رتبه یک روزانه دانشگاه تهران قبل از اینکه هفده سالم تمام شود، شدم و همان زمان صندلی جوان‌ترین دانشجوی دکتری تاریخ دانشگاه تهران را در اختیار گرفتم. در حال حاضر ترم آخر دکتری هستم و مشغول دفاع از رساله دکتری با عنوان نقد شبهات معاصرین به ساختار ادبی قرآن کریم هستم.

*به غیر از درس آیا در کنار آن به فکر درآمد زایی نیز هستید؟

عملاً مسیری که برای درسم طی کردم را راهی برای درآمدزایی می‌دانم، اما تدریس را چهار سالی می‌شود که انجام داده ام. اوایل به صورت غیرحضوری در کانال تلگرامی آن را انجام می‌دادم، اما بعدها کارگاه‌هایی در دانشگاه تهران برگزار کردم. سه کارگاه آزاد در دانشگاه تهران برگزار کردم و یک سال است که در دانشگاه امام صادق (ع) مشغول به تدریس به صورت استاد مدعو در زمینه صرف و نحو و تجوید قرآن کریم هستم.

*شما پارکور نیز کار می‌کنید. از کجا به این ورزش علاقه پیدا کردید؟

من در مؤسسه جامعه القرآن با این ورزش آشنا شدم. در چهارده سالگی به طور جدی پارکور را آغاز کردم. یکی از افرادی که آن زمان در مؤسسه بودند پارکور کار می‌کردند و کلیپ‌ها را نشانم دادند، علاقه مند شدم. سال اول بسیار جدی نبود و وقتی چهارده سالم تمام شد چندین فستیوال کشوری در سال ۹۲ و ۹۳ شرکت کردم و حائز مقام شدم.

*از چه زمانی عضو تیم ملی پارکور شدید؟

سال ۹۷ اولین مسابقه انتخابی تیم ملی پارکور برگزار شد که دو بخش سرعت و آزاد داشت من در بخش سرعت توانستم رتبه سوم را به دست بیارم و عضو تیم ملی پارکور شوم و در حال حاضر نیز منتظر درخشش بیشتر در عرصه بین المللی هستیم.

*آیا در این زمینه نیز خودتان مشغول فعالیتی هستید؟

دو سالی است که باشگاه پارکور دارم و مشغول به مربی گری پارکور هستم و در آنجا نیز چند شاگرد نیز در رشته پارکور دارم.

*برگردیم به حفظ قرآن، آیا اینکه کودکی یکسال از مدت تحصیلش فعالیت‌هایش را رها کند و تنها به حفظ قرآن بپردازد خوب است؟

باید دید که بر اساس چه هدفی قرآن کریم را دنبال می‌کنیم. اگر هدف ما بر اساس این باشد که با مفاهیم و مضامین قرآنی آشنا شویم همه روشی می‌تواند به ما کمک کند چه حفظ موضوعی و حفظ در ایام سال و چه حفظ در طول سالیان ولی اگر بخواهیم به صورت تخصصی مخاطب قرآن باشیم و بخواهیم به صورت تخصصی کاوشگر قرآن شویم حفظ کل قرآن کریم در طول یک سال می‌تواند بهترین گزینه باشد که البته مشروط به اموری است که باید در آن ملاحظه شود. یعنی در همان سال‌ها سه ماه ما به صورت آزمایشی از لحاظ هوشی محک می‌خوردند و آزمون‌هایی از آنها گرفته می‌شد تا بر اساس آن ورود قرآن آموزان به دوره حفظ یکساله مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرد.

*آیا کودک از این نحوه فعالیت اینکه در سن کم قرآن بیاموزد ضربه‌ای نمی‌خورد؟

من چون خودم این تجربه را داشتم اصلاً زود نبود و دوستانی دارم که همگی بچه‌هایی معمولی محسوب می‌شویم و هیچ آسیب ندیدیم. روابط اجتماعی و فردی مان قوی است اگز حافظان قرآن حفظ قرآن را انتهای مسیر بدانند آفتی جدی است که می‌تواند حافظان را تهدید کند و اگر مربی بالای سر علاقه مندان به حفظ باشد قطعاً می‌توانند نتیجه بگیرند.

*مؤسسه و محل آموزش قرآن تا چه میزان می‌تواند اثر گذار باشد؟

مؤسسه نقش بسزایی داشت، چرا که سنی که با آن در این مؤسسه فراگرفتیم سن مهمی به شمار می‌رود. اساتید خوبی از نظر اخلاقی داشتیم و اتفاق بسیار خوبی در آن سن برای ما بشمار می‌رفت. امور دیگری در جامعه القرآن مثل بازی‌های گروهی و کلاسهای فوتبال و اردوهای تفریحی تربیتی مناسب برای ما بود که به اجرا در می‌آمد. اینها باعث می‌شد که محیط برای ما فضایی مهیج باشد. علاوه براینکه از هر کدام از حفاظ سوال شود که بهترین سال زندگی شما چیست همان سالی که قرآن را حفظ کردند خواهند گفت.

*از امتیازاتی که برای حافظان قرآن وجود دارد شما استفاده کردید؟

امتیازات زیادی برای حفاظ وجود دارد، ولی حقیقتاً به غیر امتیاز مدرک لیسانس من چیزی از آن استفاده نکردم. نه تحصیل رایگان را استفاده کردم و نه فعالیتی دیگر را. در خصوص بنیاد نخبگان نیز هنوز نمی‌دانم عضوش هستم یانه. در سن هفده سالگی نیز تنها یک مقاله داشتم. در سیستم چنین چیزی تعریف نشده و من با سن شانزده سال تنها یک مقاله داشتم و در بنیاد نخبگان نیز گزینه‌ای برای اینکه حافظ قرآنی و یا اینکه دکتری در سن شانزده سالگی خوانده شده را نداشته است. لذا من از جایی نمی‌توانستم اعلام کنم. ملاک عضویت در بنیاد نخبگان تعداد کتاب‌ها و مقالاتی بودند و مباحث قرآنی مطرح نشده است.

*چقدر از وضعیت خود رضایت دارید؟

من این را مدیون خودباوری ای می‌دانم که قرآن به من بخشیده است. افرادی در زندگی من بودند که در زندگی ام مؤثر بودند به غیر از پدر و مادرم و برادر بزرگترم اساتیدی داشتم و این اساتید بسیار به من کمک کردند و خانواده توانست مرا به سمتی هدایت کند که به پوچی نرسم.

*در روز چقدر از وقتتان را اضافه می‌آورید؟

من هم مشغول ویرایش پایان نامه ام هستم و هم باشگاه خودم را می‌گردانم و هم تدریس می‌کنم مواقعی شده که از آنها عقب بمانم که سعی کردم جبران کنم در تمام اینها نیز تفریح و مسافرت را می‌گنجانم.

*از روزی که به برنامه عصر جدید دعوت شدید برایمان بگویید؟

من قرار بود مهمان سال تحویل ۹۸ باشم، اما برنامه تغییر کرد و مهمان ویژه در یکی از برنامه‌های عصر جدید شدم. بازخوردهای خوبی از این برنامه گرفتم چه در زمانی که در استودیو بودم و به عنوان مهمان برنامه صحبت می‌کردم، چه به عنوان یک عضو قرآنی و چه بعد از آن در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بازخوردهای خوبی دیدم. در برنامه‌هایی مثل عصر جدید الگوهای قرآنی و افراد شاخص قرآنی معرفی نمی‌شوند، با اینکه جوان‌ترین دانشجوی تهران هستم تا حدی توانستم حافظان و قاریان را به نمایش بگذارم و از این حد بسیار راضی هستم.

158
0 0

لینک های مفید

سنگ کف

لوازم یدکی رانا

ریمل چشم

کتاب های ادبیات استرالیا

بانک اطلاعات پزشکان کشور

$(window).load(function () { 'use strict'; function activeStickyKit() { $('[data-sticky_column]').stick_in_parent({ parent: '[data-sticky_parent]' }); // bootstrap col position $('[data-sticky_column]') .on('sticky_kit:bottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'static'); }) .on('sticky_kit:unbottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'relative'); }); }; activeStickyKit(); function detachStickyKit() { $('[data-sticky_column]').trigger("sticky_kit:detach"); }; var screen = 768; var windowHeight, windowWidth; windowWidth = $(window).width(); if ((windowWidth < screen)) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } // windowSize // window resize function windowSize() { windowHeight = window.innerHeight ? window.innerHeight : $(window).height(); windowWidth = window.innerWidth ? window.innerWidth : $(window).width(); } windowSize(); // Returns a function, that, as long as it continues to be invoked, will not // be triggered. The function will be called after it stops being called for // N milliseconds. If `immediate` is passed, trigger the function on the // leading edge, instead of the trailing. function debounce(func, wait, immediate) { var timeout; return function () { var context = this, args = arguments; var later = function () { timeout = null; if (!immediate) func.apply(context, args); }; var callNow = immediate && !timeout; clearTimeout(timeout); timeout = setTimeout(later, wait); if (callNow) func.apply(context, args); }; }; $(window).resize(debounce(function () { windowSize(); $(document.body).trigger("sticky_kit:recalc"); if (windowWidth < screen) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } }, 250)); });