تمام عالم هستی بر محور حق ترتیب داده شده است

به نقل از سایت اخبار  قرآن و متون دینی ، اسلام در جهان :    

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سیدمحمدتقی مدرسی از مراجع تقلید شیعیان در کربلای معلی، روز گذشته سه شنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه در نهمین جلسه تفسیر و تدبر سوره ابراهیم در ماه مبارک رمضان که از برنامه «زلال سخن» شبکه سوم سیما پخش شد، با اشاره به خلقت نظام خلقت بر محور حق گفت: بین قدرت و حق تقسیم وظیفه شده است، به این معنا که قدرت باید حق را اجرا کند و باید تابع حق باشد. اگر زور گویان و قدرتمندان بخواهند از قدرت و زور خود برای پیاده کردن باطل و جنگ با حق استفاده کنند، نظام خلقت راه آن‌ها را می‌بندد و نمی‌گذارد. آسمان‌ها، زمین‌ها و تمام عالم هستی بر محور حق ترتیب داده شده است.

وی ادامه داد: حق به معنای آن چیزی است که در لوح محفوظ نوشته شده است؛ همچنین حق به معنای تقدیرات الهی، به معنای نظامات حاکم بر عالم هستی است، عالم هستی از یک اتم کوچک گرفته تا یک کهکشان بزرگ همه جز نظامات حاکم عالم و بر محور حق هستند و انسان نمی‌تواند با زور و امکاناتی که دارد، این نظامات را تغییر دهد.

این مرجع تقلید افزود: قرآن هم می‌فرماید: «وَلَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ أَهْوَاءَهُمْ لَفَسَدَتِ السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ وَمَنْ فِیهِنَّ»، اگر حق تابع هوای نفس آنان شود همانا آسمان‌ها و زمین و هر که در آنهاست فاسد خواهد شد. بنابراین اگر بنا بود حق تابع زور و هوای نفس مردم باشد، آسمان و زمین هم نمی‌ماند و همه چیز فاسد می‌شود؛ اما نظام خلقت بر حق جریان دارد و در مسائل بشر هم همین مسئله حاکم است. برای روشن شدن بحث، مثالی بیان می‌کنم؛ چشم انسان باید با بینای راه را نشان دهد، ولی پای انسان و جوارح انسان باید از این راه استفاده کنند و راه بروند. حالا اگر بخواهد پا به جای چشم قرار بگیرد، حتماً انسان به هلاکت می‌رسد.

پرهیز از دخالت در مسائل غیرتخصصی

آیت الله مدرسی با توصیه به پرهیز از دخالت در امور غیر تخصصی گفت: یک آقایی رئیس است، خوب باشد! رئیس جمهور است، خوب باشد! و کشورش بزرگترین کشور دنیا است، خوب باشد! حالا یک روز این فرد می‌گوید برای درمان بیماری کرونا یک مقدار مواد ضدعفونی به شخص مبتلا تزریق کنید و این فرد خوب می‌شود! حتی پزشکان همان کشور از این حرف این آقای رئیس فریادشان بلند شده که این چه حرفی است که می‌زنی! تو رئیس هستی برای خودت رئیس هستی، اما باید آنچه کارشناسان می‌گویند عمل کنی. من فقیه هستم و به مسائل فقهی تخصص کافی دارم، اما من در مسئله پزشکی اگر بی خبر باشم و کارشناس آن تخصص نباشم، نباید در این مسئله دخالت کنم. هر کسی باید دنبال حق باشد، به همین جهت بود که انبیا بعد از آنکه حقایق را بیان کردند و سلطان مبین و حجت‌های واضحی ارائه نمودند، مردم در مقابل سخن حق آن‌ها کم آوردند.

مؤلف تفسیر هدایت اظهار کرد: وقتی سخن انبیا (ع) حق است، مردم هم نمی‌توانند چیزی بگویند که حق نیست، اما شروع به ارعاب و اعتراض نمودند و گفتند: یا شما از کشور، و راه و رسم ما متابعت کنید، یا از کشور ما بیرون بروید! وقتی که مردم این حرف را زدند دست غیبت دخالت کرد و آن حقی که آسمان و زمین بر پایه آن حق حاکم است، وارد میدان شد. در آیه ۱۳ سوره ابراهیم خداوند می‌فرماید: «وَقَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لِرُسُلِهِمْ»، کفار آمدند و در مقابل پیغمبران صف آرایی کردند که در آیه فرمود: «لِرُسُلِهِمْ»، پیامبرانی که برای آن‌ها فرستاده شده بودند برای اصلاح و هدایت و نجات دادن آن‌ها از هلاکت آمده بودند اینها آمدند و گفتند: «لَنُخْرِجَنَّکُمْ مِنْ أَرْضِنَا»، شما را از سرزمین خود بیرون می‌کنیم!

وی ادامه داد: آیا این زمین مال کافران است که بگویند پیغمبران را از آن بیرون می‌کنیم؟ اصلاً صاحب و مالک این زمین کیست؟ قرآن می‌فرماید: «إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ یورِثُهَا مَنْ یشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ»، زمین ملک خداست، آن را به هر کس از بندگان خود خواهد به میراث دهد. زمین مال خدا است. تو آماده‌ای مالک زمین شده‌ای که این زمین این کشور مال من است؟ تو هم یک بنده خدا بیش نیستی و پیامبران هم بنده خدا هستند و کسی حق ندارد، کسی را از زمین خدا و سرزمینش بیرون کنید. خداوند به پیغمبران فرمود: بنشینید سر جایتان این کشور شما است، کشور آن‌ها نیست و در ادامه آیه می‌فرماید: «فَأَوْحَی إِلَیهِمْ رَبُّهُمْ لَنُهْلِکَنَّ الظَّالِمِینَ»، ما آن‌ها را هلاک می‌کنیم و شما را به جای آن‌ها قرار می‌دهیم. ولی شرطی دارد!

آیت الله مدرسی به شروط یاری رسانی خداوند اشاره و گفت: برای یاری خدا نسبت به پیامبران در اینجا سه شرط بیان شده است، اولین شرط اینکه شما از من کمک بخواهید، دومین شرط این است که شما مقام مرا در نظر بگیرید، یعنی شما به حق عمل کنید، و سوم اینکه آخرت را در نظر بگیرید. البته پیامبران این جور بودند و این شرایط تذکر به ما است که ما پیرو پیامبران هستیم، باید اینگونه باشیم. اگر بخواهیم خدای سبحان و تعالی در لحظات حساس به ما کمک کند این سه شرط لازم است. پس باید دعا کنید و از او کمک بخواهید. قرآن می‌فرماید: «قُلْ مَا یعْبَأُ بِکُمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاؤُکُمْ»، بگو: اگر دعای شما نباشد، پروردگارم هیچ اعتنایی به شما نمی‌کند.

وی ادامه داد: اگر دعا نکنید، خدا به شما توجه نمی‌کند؛ پس اول دعا کنید. دوم اگر بخواهید در هر کاری پیروز شوید، باید بعد از پیروزی دنبال اجرای حق باشید. بعد از پیروزی می‌خواهید چه کار کنید؟ باید حق را بعد از پیروزی اجرا کنید، نه اینکه بعد از اینکه پیروز یا موفق شدید، تمام شود و کار نکنید، بلکه باید بروید دنبال حق و خدا را در نظر بگیرید و سوم اینکه باید آخرت را در نظر بگیرید و خود را برای فردای قبر و قیامت آماده کنید.

تحت هیچ شرایطی به کسی ظلم نکنید!

آیت الله مدرسی در پایان گفت: از بحث تدبر در آیات این جلسه این برداشت را می‌کنیم که همواره در همه امور باید حق را اجرا کنیم و به کسی ظلم نکنیم. حالا ممکن است این ظلم به همسایه باشید یا اینکه به همسر و فرزند باشد. در روایات آمده که هر همسایه‌ای که همسایه‌اش را به هر دلیل اذیت کند و به او زورگویی کند، وضع طوری خواهد شد که این همسایه ظالم از اینجا به جای دیگر منتقل شود، به این مفهوم اگر همسایه‌ای همسایه‌اش را اذیت کند، این خانه از آن، آن همسایه‌ای می‌شود که مورد اذیت قرار گرفته است. به این معنا که این ارزش‌های الهی در همه ابعاد باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: زورگویان دنیا و زورگویان هر کشوری باید عبرت بگیرند، حتی در خود جامعه نباید کسی به کسی دیگر زور بگوید، همسایه به همسایه، شوهر به همسر، پدر به فرزند، رئیس به زیر دست و..... به طور کلی نباید به کسی زور گفت و ظلم نمود که طبق این آیات اگر ظلم کردید روزی می‌آید که آن کسی که مورد ظلم و آزار قرار گرفته به خواست خدا بر این فرد ظالم غالب می‌شود.

160
0 0

لینک های مفید

سنگ کف

لوازم یدکی رانا

ریمل چشم

کتاب های ادبیات استرالیا

بانک اطلاعات پزشکان کشور

$(window).load(function () { 'use strict'; function activeStickyKit() { $('[data-sticky_column]').stick_in_parent({ parent: '[data-sticky_parent]' }); // bootstrap col position $('[data-sticky_column]') .on('sticky_kit:bottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'static'); }) .on('sticky_kit:unbottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'relative'); }); }; activeStickyKit(); function detachStickyKit() { $('[data-sticky_column]').trigger("sticky_kit:detach"); }; var screen = 768; var windowHeight, windowWidth; windowWidth = $(window).width(); if ((windowWidth < screen)) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } // windowSize // window resize function windowSize() { windowHeight = window.innerHeight ? window.innerHeight : $(window).height(); windowWidth = window.innerWidth ? window.innerWidth : $(window).width(); } windowSize(); // Returns a function, that, as long as it continues to be invoked, will not // be triggered. The function will be called after it stops being called for // N milliseconds. If `immediate` is passed, trigger the function on the // leading edge, instead of the trailing. function debounce(func, wait, immediate) { var timeout; return function () { var context = this, args = arguments; var later = function () { timeout = null; if (!immediate) func.apply(context, args); }; var callNow = immediate && !timeout; clearTimeout(timeout); timeout = setTimeout(later, wait); if (callNow) func.apply(context, args); }; }; $(window).resize(debounce(function () { windowSize(); $(document.body).trigger("sticky_kit:recalc"); if (windowWidth < screen) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } }, 250)); });