رسانه دینی مکلف به خدمت برای بشریت است

به نقل از سایت اخبار  قرآن و متون دینی ، اسلام در جهان :    

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدحسن معطری در برنامه انعکاس رادیو گفت‌وگو، در رابطه با این موضوع که آیا رسانه دینی در جامعه اسلامی بدرستی نقش خود را ایفا می‌کند، اظهار کرد: اگر قرآن را به عنوان اساس دین در نظر بگیریم، این رسانه به صورت شفاف پیام خود را می‌رساند و هیچ رمز و رازی در میان ندارد؛ لذا اسلام دینی است که رسانه، بسیار به کمک آن آمده تا محورهای آن را شفاف و روشن تبیین کند.

وی پیامبران را رسانه‌ای برای تبلیغ دین دانست و افزود: رسانه دینی، اصول دین را روایت می‌کند و در این بین ادیان مختلف مشترکاتی با یکدیگر دارند. این ادیان خود را ارائه داده و به مخاطب عرضه داشته اند و لذا رسانه دینی نیز باید امانت داری در ارسال پیامِ، دین را مد نظر قرار دهد.

معطری با بیان اینکه رسانه دینی امانتدار است و وظیفه خود را به نحو شایسته انجام می‌دهد، ادامه داد: رسانه دینی تبلیغ دین را صورت می‌دهد؛ قبل از اینها و در گذشته، منبرها این نقش را عهده دار بودند ولی امروز یک منبر رسانه‌ای بزرگ داریم که میلیون‌ها نفر از آن بهره می‌برند.

وی این رویه را نشانگر ظرفیت رسانه دانست و افزود: ریشه دین اسلام تبلیغ است و قرآن خود بیان کلام الهی است، قطعاً این دین نیازمند ابزار و رسانه‌ای است که این ابزار تبلیغی، جدا از ماهیتِ یک رسانه دینی تعریف نمی‌شود.

معطری با بیان اینکه ظرفیت رسانه امروز در خدمت دین درآمده، گفت: رسانه‌های خارجی استفاده ناصحیح از بستر خود می‌کنند؛ یعنی تبلیغ کاملاً مستقیم کرده و محتوا را به مخاطب القا می‌نمایند؛ اما ما هیچگاه قصد نداریم در تبلیغ دین، دست به اقدامی واضح بزنیم. هیچیک از سخنرانی‌های رسانه‌ای ما چنین رویکردی را دنبال نمی‌کند که مخاطب را واضح به اسلام دعوت کند.

وی خاطرنشان کرد: در رسانه اسلامی، مخاطب به صورت هوشمند فرض می‌شود و تبیین قصص تاریخی نیز در مسیر نتیجه مطلوب طراحی می‌شود.

رسانه دینی؛ رسانه‌ای مکلف به خدمت برای بشریت است

در ادامه صادق گلزاده، معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به سیر رسانه‌ای دین مبین اسلام گفت: بنا به تعبیری از ملاصدرای شیرازی حرکت بین مبدأ تا معاد حرکت به سوی خداست، پس می‌توان نتیجه گرفت این حرکت در ذات خود، به نوعی سیرِ رسانه‌ای اشاره دارد.

وی افزود: نبوت، امامت و انتقال دهندگان پیام الهی از مبدأ تا معاد، هر یک رسانه‌های حقیقی برای دین هستند و در قامت بعدی وقتی به فروع دین می‌نگریم، مناسک و آئین‌های دینی را نوعی از پیام‌های رفتاری دین می‌دانیم و در این بین نقش انبیا و اهل بیت (ع) در مقام رسانه برای انتقال پیام الهی روشن می‌شود.

گلزاده ادامه داد: نشر و ترویج این بسته دینی، به وسیله پیام انتقال می‌یابد و در این بین پیام دهنده پروردگار و انبیا بوده و پیام گیرنده نیز مردم هستند و در این قامت، رسانه‌های دیگر نیز شکل می‌گیرند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا رسانه ابزاری برای انتقال دین است یا خیر، گفت: رسانه متعالی یک تعریف و رسانه متعارف تعریفی دیگر دارد.

گلزاده با بیان این مطلب، تاکید کرد: همه موافقان و مخالفان سلوک دین در رسانه، بر این نکته تاکید دارند که ارکان مفهوم رسانه را باید در نظر گیریم و در مجموع رسانه دینی را رسانه‌ای بدانیم که خدمت به بشریت را تکلیف خود می‌داند و خدمت خلق که از عالی‌ترین پیام‌های الهی است و سعادت بشر را به همراه دارد، رسالتِ چنین رسانه‌ای خواهد بود.

منبر؛ یک رسانه سنتی است

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین امیرعلی حسنلو، مدیرگروه تاریخ و سیره مطالعات و پاسخگوی به شبهات حوزه علمیه، رسانه را شامل تمام ابزارهایی تعریف کرد که نقش پیام رسانی بر عهده دارند و دارای گستره بسیار بالایی هستند.

وی افزود: تمدن کنونی و دنیا تماماً بوسیله رسانه اداره می‌شود و لذا تأثیر رسانه به همین میزان وسیع و مهم است.

حجت الاسلام حسنلو نامه نگاری، کتاب و فضای مجازی امروزی را مصادیقی از ابزارهای رسانه‌ای خواند و افزود: منبر یک رسانه سنتی دینی است و قرآن و کتب دینی نیز شقوقی دیگر از رسانه هستند.

وی بیان کرد: امروزه نمی‌توان نقش رسانه را از زندگی بشر پاک کرد؛ چنانچه خط میخی در زندگی انسان دیروز شکلی دیگر از رسانه بود که بعدها به شکل الواح گلی درآمد؛ لذا رسانه را نمی‌توان از زندگی بشر حذف کرد.

حجت الاسلام حسنلو همچنین دین را مقوله‌ای فطری و جدا ناپذیر از زندگی بشر دانست و گفت: سکولاریسم به اشتباه ادعا می‌کند دین را باید از رسانه جدا کرد؛ در حالی که این دو در ماهیت از یکدیگر جدا نیستند.

145
0 0

لینک های مفید

سنگ کف

لوازم یدکی رانا

ریمل چشم

کتاب های ادبیات استرالیا

بانک اطلاعات پزشکان کشور

$(window).load(function () { 'use strict'; function activeStickyKit() { $('[data-sticky_column]').stick_in_parent({ parent: '[data-sticky_parent]' }); // bootstrap col position $('[data-sticky_column]') .on('sticky_kit:bottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'static'); }) .on('sticky_kit:unbottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'relative'); }); }; activeStickyKit(); function detachStickyKit() { $('[data-sticky_column]').trigger("sticky_kit:detach"); }; var screen = 768; var windowHeight, windowWidth; windowWidth = $(window).width(); if ((windowWidth < screen)) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } // windowSize // window resize function windowSize() { windowHeight = window.innerHeight ? window.innerHeight : $(window).height(); windowWidth = window.innerWidth ? window.innerWidth : $(window).width(); } windowSize(); // Returns a function, that, as long as it continues to be invoked, will not // be triggered. The function will be called after it stops being called for // N milliseconds. If `immediate` is passed, trigger the function on the // leading edge, instead of the trailing. function debounce(func, wait, immediate) { var timeout; return function () { var context = this, args = arguments; var later = function () { timeout = null; if (!immediate) func.apply(context, args); }; var callNow = immediate && !timeout; clearTimeout(timeout); timeout = setTimeout(later, wait); if (callNow) func.apply(context, args); }; }; $(window).resize(debounce(function () { windowSize(); $(document.body).trigger("sticky_kit:recalc"); if (windowWidth < screen) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } }, 250)); });