مهارت‌های سبک زندگی قرآنی

به نقل از سایت اخبار  قرآن و متون دینی ، اسلام در جهان :    

به گزارش خبرگزاری مهر؛ گروه دین و اندیشه -علی بیرانوند: یکی از نکات و درس‌های بسیار مهمی که یک موحّد پرهیزکار در ارتباط و تعامل با قرآن باید سرلوحه کارهای خود قرار دهد، استخراج مهارت‌های قرآنی و به کار بستن آنها در زندگی است، در این نوشته سعی داریم به برخی از این مهارت‌های مهم و راهبردی در سبک زندگی قرآنی اشاره کنیم.

درس اول: مهارت خضوع و اطاعت پذیری در برابر باری تعالی

خدای متعال در آیه ۸۳ سوره مبارکه مائده، پرده از یک خصوصیت طلایی و شاخص برداشته است، شاخص دینی که گواه بر خضوع و حق پذیری موحدان تاریخ است، ویژگی اخلاقی و رفتاری‌ای که به موجب آن افراد با ایمان چون سخن باری تعالی را می‌شنوند، بدون هیچ عناد و تکبری اشک شوق و محبت از چشمانشان جاری می‌شود و در برابر فرمان الهی سر تعظیم و تسلیم فرو می‌آورند، «وَ إِذا سَمِعُوا ما أُنْزِلَ إِلَی الرَّسُولِ تَری‏ أَعْیُنَهُمْ تَفیضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُوا مِنَ الْحَقِّ یَقُولُونَ رَبَّنا آمَنَّا فَاکْتُبْنا مَعَ الشَّاهِدینَ ؛[۱] و هر زمان آیاتی را که بر پیامبر (اسلام) نازل شده بشنوند، چشم‌های آنها را می‏‌بینی که (از شوق،) اشک می‏‌ریزد، به‬ خاطر حقیقتی که دریافته‌اند؛ آنها می‏‌گویند: «پروردگارا! ایمان آوردیم؛ پس ما را با گواهان (و شاهدان حق، در زمره یاران محمد) بنویس‌». در واقع خضوع و حق پذیری یکی از مهمترین ارکان سعادت‌مندی است که افراد را از پرتگاه رذائل اخلاقی نجات داده و انسان را به سوی زندگی آرامش بخش سوق می‌دهد.

درس دوم: مهارت انتخاب آگاهانه و به دور از تعصب

یکی از مهم‌ترین موانع موفقیت و پیشرفت و دست‌یابی به سعادت و شادکامی، گرفتار شدن در دام تعصبات جاهلی و تقلید کورکورانه است، در طول تاریخ افراد بی‌شماری رفتار باطل و غلط والدین و اطرافیان را برای خود حجت دانسته و بدون هیچ تأمل و تدبری در عواقب انتخاب خود، مسیر تاریک گمراهی را انتخاب کردند، خدای متعال در سوره مبارکه مائده بر این روند جاهلی و غیر هوشمندانه خط بطلان کشیده و این چنین بیان داشته است: «وَ إِذا قیلَ لَهُمْ تَعالَوْا إِلی‏ ما أَنْزَلَ اللَّهُ وَ إِلَی الرَّسُولِ قالُوا حَسْبُنا ما وَجَدْنا عَلَیْهِ آباءَنا أَ وَ لَوْ کانَ آباؤُهُمْ لا یَعْلَمُونَ شَیْئاً وَ لا یَهْتَدُونَ ؛[۲] و هنگامی که به آنها گفته شود: «به سوی آنچه خدا نازل کرده، و به سوی پیامبر بیایید!»، می‏‌گویند: «آنچه از پدران خود یافته‌ایم، ما را بس است!»؛ آیا اگر پدران آنها چیزی نمی‏‌دانستند، و هدایت نیافته بودند (باز از آنها پیروی می‏‌کنند)؟!».

در زمان کنونی نیز کم نیستند افرادی که کاربرد و کارایی عقل و تدبیر و تحلیل سیاسی و اجتماعی خود را کنار گذاشته و با سرسپردن به حزب و یا مجموعه فکری خاصی مسیر آنها را برای خود حجت قلمداد می‌کنند، این در حالی است که خدای متعال برای انسان قدرت اندیشیدن و تعقّل را قرار داده است، کنار گذاشتن این پیامبر درونی می‌تواند تبعات و آثار شومی را برای زندگی مادی و معنوی انسان به دنبال داشته باشد.

درس سوم: مهارت خودسازی پیش از جامعه سازی

درس طلایی و مهم دیگری که در آیات قرآن کریم می‌آموزیم، تقدم مسائل و مباحث خودسازی بر جامعه سازی است. متأسفانه در جوامع امروزی مباحث خودسازی به طور چشمگیری کمرنگ شده است، دغدغه‌های مادی و دنیوی آن چنان افراد را به خود مشغول ساخته که باعث به حاشیه رفتن مباحث معنوی و خودسازی در زندگی‌های امروزی شده است، برخی افراد نیز تمام تلاش خود را صرف تربیت دیگران کرده‌اند، این در حالی است که قدم چشم‌گیری برای تربیت دینی و اخلاقی خود برنداشته‌اند، خدای متعال در سوره مبارکه مائده خطاب به جامعه انسانی این چنین می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا عَلَیْکُمْ أَنْفُسَکُمْ لا یَضُرُّکُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیْتُمْ إِلَی اللَّهِ مَرْجِعُکُمْ جَمیعاً فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ ؛[۳] ای کسانی که ایمان آورده‌اید! مراقب خود باشید! اگر شما هدایت یافته‌اید، گمراهی کسانی که گمراه شده‌اند، به شما زیانی نمی‌رساند. بازگشت همه شما به سوی خداست؛ و شما را از آنچه عمل می‏‌کردید، آگاه می‌‏سازد».

درس چهارم: مهارت کمک مؤمنانه و همیاری اجتماعی

یکی از مهمترین و با ارزش‌ترین آرمان‌های انقلاب اسلامی رسیدگی به اوضاع محرومان و مستضعفان بوده است، این آرمان مهم یکی از مهمترین عناصر پیروزی نهضت امام خمینی (ره) محسوب می‌شود. در زمان کنونی نیز هر گونه بی توجهی و سستی در اجرایی کردن این امر مهم و قرآنی می‌تواند حمایت و عقبه مردمی را از بدنه انقلاب دور نماید. باید توجه داشت که فراگیری عدالت اجتماعی در سایه رسیدگی و توجه به زندگی محرومان و نیازمندان میسّر می‌شود، این شاخص دینی در آیات متعددی از کلام الله مجید مورد سفارش و تأکید بوده است که از جمله به این آیه شریفه می‌توان اشاره کرد: «وَ لا تَطْرُدِ الَّذینَ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِیِّ یُریدُونَ وَجْهَهُ ما عَلَیْکَ مِنْ حِسابِهِمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ وَ ما مِنْ حِسابِکَ عَلَیْهِمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَتَطْرُدَهُمْ فَتَکُونَ مِنَ الظَّالِمینَ ؛[۴] و کسانی را که صبح و شام خدا را می‏‌خوانند، و جز ذات پاک او نظری ندارند، از خود دور مکن! نه چیزی از حساب آنها بر توست، و نه چیزی از حساب تو بر آنها! اگر آنها را طرد کنی، از ستمگران خواهی بود!».

در این آیه به یکی دیگر از بهانه‌جویی‌های مشرکان اشاره شده و آن اینکه آنها انتظار داشتند پیامبر امتیازاتی برای ثروتمندان نسبت به طبقه فقیر قائل شود، و معتقد بودند که نشستن آنها در کنار یاران فقیر پیامبر (صل الله علیه و آله) برای آنها عیب و نقص بزرگی است، بی‌خبر از اینکه اسلام آمده تا به اینگونه امتیازات پوچ و بی‌اساس پایان دهد، لذا آنها روی این پیشنهاد اصرار داشتند که پیامبر (صل الله علیه و آله) این دسته را از خود براند، اما قرآن صریحاً پیشنهاد آنها و این خط فکری را نفی می‏‌کند .[۵]

پی‌نوشت‌ها:

[۱]. مائده / ۸۳.

[۲]. مائده/۱۰۰.

[۳]. مائده/۱۰۵.

[۴]. انعام/۵۲.

[۵]. تفسیر نمونه، ج ‏۵، ص ۲۵۳.

152
0 0

لینک های مفید

سنگ کف

لوازم یدکی رانا

ریمل چشم

کتاب های ادبیات استرالیا

بانک اطلاعات پزشکان کشور

$(window).load(function () { 'use strict'; function activeStickyKit() { $('[data-sticky_column]').stick_in_parent({ parent: '[data-sticky_parent]' }); // bootstrap col position $('[data-sticky_column]') .on('sticky_kit:bottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'static'); }) .on('sticky_kit:unbottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'relative'); }); }; activeStickyKit(); function detachStickyKit() { $('[data-sticky_column]').trigger("sticky_kit:detach"); }; var screen = 768; var windowHeight, windowWidth; windowWidth = $(window).width(); if ((windowWidth < screen)) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } // windowSize // window resize function windowSize() { windowHeight = window.innerHeight ? window.innerHeight : $(window).height(); windowWidth = window.innerWidth ? window.innerWidth : $(window).width(); } windowSize(); // Returns a function, that, as long as it continues to be invoked, will not // be triggered. The function will be called after it stops being called for // N milliseconds. If `immediate` is passed, trigger the function on the // leading edge, instead of the trailing. function debounce(func, wait, immediate) { var timeout; return function () { var context = this, args = arguments; var later = function () { timeout = null; if (!immediate) func.apply(context, args); }; var callNow = immediate && !timeout; clearTimeout(timeout); timeout = setTimeout(later, wait); if (callNow) func.apply(context, args); }; }; $(window).resize(debounce(function () { windowSize(); $(document.body).trigger("sticky_kit:recalc"); if (windowWidth < screen) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } }, 250)); });