اشارات قرآن به ماجرای اسرائیل و اشغال فلسطین

به نقل از سایت اخبار  قرآن و متون دینی ، اسلام در جهان :    

به گزارش خبرگزاری مهر، در قسمت ۲۸ از ویژه‌برنامه «سوره» شب گذشته یکم خردادماه، گفتگوی مسعود دیانی با مجتبی رحماندوست و سید حسین شهرستانی درخصوص «قرآن و مسئله فلسطین» از شبکه چهار سیما پخش شد.

مجتبی رحماندوست در این گفتگو گفت: تصور موضوع حقانیت مظلومینی که از خانه‌هایشان در فلسطین آواره شده‌اند موجب تصدیق آن است. سرزمین بیت‌المقدس متعلق به همه ادیان الهی است که خداوند آنجا را به انبیا هدیه کرده است. انبیا بزرگ عالم در اینجا دفن شده‌اند یا به صلیب کشیده شده‌اند.

دبیرکل جمعیت دفاع از ملت فلسطین افزود: حتی پیامبر ما که سرزمین ایشان در حجاز است، وقتی خداوند ایشان را به معراج می‌برند یکی از ایستگاه‌های این مسیر مسجدالاقصی بوده است. چون این منطقه آینده استثنایی و خاصی دارد. علی‌رغم آن‌که این منطقه دست رومیان بود خداوند پیامبر را از مکه به بیت‌المقدس می‌آورد و از آنجا به سدره‌المنتهی می‌برد و حتی در بازگشت هم به همین صورت. درواقع با این کار میخ قدوم مبارک پیامبر اسلام کوبیده می‌شود که اینجا به نام اسلام مهر بخورد.

وی ادامه داد: در حال حاضر کانون مقاومت در عالم و بزرگ‌ترین محور مقاومت، فلسطین است. حتی وقتی کسی بدهکار است همه اموال او را می‌گیرند الا منزل و حتی پرندگان و حیوانات هم نیاز به جایی برای سکونت خود دارد تا چه رسد به انسان‌ها. سال‌های پیش کنفرانسی برگزار شد تحت عنوان «قدس، شهر ادیان توحیدی» که شیخ زکزاکی هم در آن حضور داشت. شهر ادیان توحیدی که محور انبیا بوده است را از دست ساکنین آن گرفته‌اند.

مجتبی رحماندوست اضافه کرد: تاکنون طرح‌های صلح و راه‌حل‌های ارائه شده یا جایگاهی در جهان پیدا نکرده‌اند یا طرح‌هایی بوده که مستقیماً و یا با برنامه‌ریزی غیرمستقیم قدرت‌ها انجام شده است. اخیراً کتاب گلدا مایر را می‌خواندم که می‌گوید هر که در مقابل ما ایستاده انسان نیست و ما می‌خواهیم به آن‌ها توسعه بدهیم اما نمی‌دانیم که چرا در مقابل ما مقاومت می‌کنند. می‌بینید که اصلاً توجه ندارند که کار از ریشه ظالمانه است. عین نجاست را که نمی‌توان آب کشید. در تعبیر Human Right که غربی‌ها به کار می‌برند، منظورشان از Human به‌هیچ‌عنوان همه انسان‌ها نیستند. بلکه انسان سفیدپوست و غربی را مدنظر دارند. این بخش از بشر برای آن‌ها مهم است و آن را حقوق بشر می‌نامند.

وی سپس گفت: قرآن در سوره اسرا می‌فرماید: «وَ قَضَیْنَا إِلَی بَنِی إِسْرَائِیلَ فِی الْکِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِی الْأَرْضِ مَرَّتَیْنِ وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کَبِیرًا». به بنی‌اسرائیل گفته شده که دو بار در زمین فساد می‌کنید و به علو و جایگاه بالایی می‌رسید. «فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَاهُمَا بَعَثْنَا عَلَیْکُمْ عِبَادًا لَّنَا أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّیَارِ وَ کَانَ وَعْدًا مَّفْعُولًا». قرآن می‌گوید یک بار چنین علوی را پیدا می‌کنید اما شکست می‌خورید. «ثُمَّ رَدَدْنَا لَکُمُ الْکَرَّةَ عَلَیْهِمْ وَ أَمْدَدْنَاکُم بِأَمْوَالٍ وَ بَنِین». سپس قرآن می‌گوید کمک‌تان می‌کنیم و ازنظر اموال و فرزندان و آمادگی‌های گوناگون به جایگاه بالایی می‌رسید. به نظر می‌رسد که شاید منظور قرآن این ایام باشد.

مجتبی رحماندوست افزود: «إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِکُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِیَسُوءُوا وُجُوهَکُمْ وَ لِیَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ کَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ لِیُتَبِّرُوا مَا عَلَوْا تَتْبِیرًا». در ادامه قرآن می‌گوید بار دیگر که این ظلم را انجام می‌دهید در مقابل شما می‌ایستند. به نظر می‌رسد این وعده‌ای که داده شده است به همراه آن فرمایش رهبر انقلاب که فرمودند اسرائیلی‌ها ۲۵ سال آینده را نمی‌بینند، به این معنا باشد که این‌ها به‌کلی از روی کره زمین جارو می‌شوند. رهبر انقلاب فرمودند باید همه‌پرسی صورت بگیرد تا مردم بگویند در سرزمین‌شان چه حکومتی باشد. ممکن است این اتفاق صورت بگیرد اما قطعاً صهیونیست‌ها این را قبول نمی‌کنند. پس باید آن‌ها را به‌زور از خانه‌هایشان بیرون کنند. به تعبیر قرآن «فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدی عَلَیْکُم».

سید حسین شهرستانی در ادامه گفت: فردوسی برای بیت‌المقدس از تعبیر خانه پاک استفاده می‌کند. در قرآن و فرهنگ اسلامی بیت‌المقدس یا اورشلیم محور وحدت امت اسلامی است و در دوره معاصر هم همین‌طور بوده است. یکی از دلیل آن معراج پیامبر (ص) است. منطقه شامات نیز محل گفتگوی فرق مختلف اسلامی بوده است. فلسطین کلمه سواءِ گفتگوی ما با اهل کتاب یعنی سایر ادیان ابراهیمی است. قرآن می‌فرماید: «قُل یا أَهلَ الکِتابِ تَعالَوا إِلی کَلِمَةٍ سَواءٍ بَینَنا وَ بَینَکُم».

این پژوهش‌گر اجتماعی افزود: مسئله قدس در درجه اول یک مسئله انسانی و اخلاقی است و بر آن‌ها ظلمی رفته است و آزادی آن‌ها گرفته شده است. فرهنگ قرآنی نه ظالم پرور است و نه ظلم پذیر است. آیات سوره اسرا که به ظلم بنی‌اسرائیل اشاره می‌کند مربوط به زمانی است که این‌ها دین حق زمان خودشان هستند. بنی‌اسرائیل حتی مورد تفضیل الهی واقع شده بودند. این دلالت برای مسلمین و هر کسی که فکر می‌کند در موقعیت حق ایستاده هم خیلی مهم است. اگر دین حق باشد اما پا از عدالت و انصاف خارج شود خداوند با کسی عهد اخوت نبسته است. عمل و ایمان و رفتار ما ملاک قرار گرفتن در مسیر حق است و ما هم باید به این نکته توجه کنیم.

در بخش دیگری از این برنامه حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری در ادامه سخنان خود در قسمت‌های پیشین گفت: قرآن می‌فرماید: «فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَکینَتَهُ عَلی‏ رَسُولِهِ وَ عَلَی الْمُؤْمِنینَ وَ أَلْزَمَهُمْ کَلِمَةَ التَّقْوی‏ وَ کانُوا أَحَقَّ بِها وَ أَهْلَها». جامعه مؤمن در ارتباط با رهبر الهی و همراهی با او حتی در زمان جاهلیت از خودش اهلیت نشان داد. گاهی امتحان در زمان صلح از امتحان در زمان جنگ سخت‌تر است. در بعضی از تعابیر آمده نرمش قهرمانانه امام حسن (ع) برای قهرمانی همچون ایشان خیلی سخت‌تر از کار امام حسین (ع) در عاشوراست. همچنین برای اصحاب ایشان سخت‌تر است و امتحان‌شان پیچیده‌تر است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه افزود: جامعه مؤمنین در این امتحان‌ها سربلند بیرون آمدند و حاصل آن سکینه و آرامش بود که خداوند به آن‌ها داد. همچنین درباره پای‌بندی مؤمنانه‌شان که همان «کَلِمَةَ التَّقْوی» باشد به آن‌ها التزام بیشتری داد و ایمان‌شان را ارتقا داد. در ادامه این آیه ماجرای فتح مکه را شاهد هستیم. یعنی نتیجه آن اهلیت‌ها به مؤمنین می‌رسد. این ماجرا مربوط به ماه مبارک رمضان است. ماه رمضان ماه مجاهدت‌های بزرگ است. بدر، حنین، تبوک و ازجمله فتح مکه در این ماه هستند.

این قرآن‌پژوه و معلم اخلاق در ادامه گفت: در اینجا بلافاصله یک ترسیم جامع و دقیق تمدنی را در آیه پایانی سوره فتح شاهد هستیم: «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُون». در اینجا قرآن کریم از خاتمیت رمزگشایی می‌کند و اعلام می‌کند که ایشان پیامبر همیشه و تا همیشه هستند. در آیه پایانی این سوره یک تابلوی جذابی طراحی شده که عقل را مسحور و حاضر می‌کند تا چه رسد به احساس. در قله هنر و زیبایی آن مجتمع و تمدن اسلامی میان دو کلمه امام و امت ترسیم می‌شود: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُم».

وی سپس عنوان کرد: پیوند و ارتباط جامعه برگزیده که نمونه آن در ارتباط با پیامبر (ص) ترسیم شد صرفاً ایدئولوژیک نیست بلکه پیوندی عمیق و قلبی است. الفت و ائتلاف قلبی و همدلی وجود دارد که خداوند به آن‌ها کرامت کرده است. خداوند خطاب به پیامبر می‌گوید اگر تمام خزائن عالم را خرج کنی نمی‌توانی دل‌ها را به هم برسانی. این الفت و همدلی لطف خاص الهی است.

حاج‌علی‌اکبری در پایان گفت: در عصر پیامبر جامعه در مدینه ساخته می‌شود و آزمون‌های مختلفی اعم از جنگ و صلح را پشت سر می‌گذارد تا تصفیه و ساخته می‌شود. شالوده و نقطه اصلی و دال مرکزی این جامعه این است: «یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوَانًا سِیمَاهُمْ فِی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُود». تجلی اجتماعی و جهانی این جامعه با نماز است که نشانی بندگی را در پیشانی این جامعه یعنی در اقتصاد، فرهنگ، هنر و در همه بخش‌ها می‌بینید.

در این برنامه همچنین یوسفعلی میرشکاک به قصه‌خوانی قرآنی از روی بخشی از کتاب «روض الجنان و روح الجنان» پرداخت. بررسی کارنامه قرآن‌پژوهی حسن مصطفوی نیز بخش دیگری از قسمت ۲۸ برنامه «سوره» بود.

برنامه تلویزیونی «سوره» که به موضوع قرآن اختصاص دارد، در شب‌های ماه مبارک رمضان هر شب ساعت ۲۲:۴۵ دقیقه از شبکه چهار سیما پخش می‌شود. تکرار این برنامه نیز ساعت ۱۷ می‌باشد.

134
0 0

لینک های مفید

سنگ کف

لوازم یدکی رانا

ریمل چشم

کتاب های ادبیات استرالیا

بانک اطلاعات پزشکان کشور

$(window).load(function () { 'use strict'; function activeStickyKit() { $('[data-sticky_column]').stick_in_parent({ parent: '[data-sticky_parent]' }); // bootstrap col position $('[data-sticky_column]') .on('sticky_kit:bottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'static'); }) .on('sticky_kit:unbottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'relative'); }); }; activeStickyKit(); function detachStickyKit() { $('[data-sticky_column]').trigger("sticky_kit:detach"); }; var screen = 768; var windowHeight, windowWidth; windowWidth = $(window).width(); if ((windowWidth < screen)) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } // windowSize // window resize function windowSize() { windowHeight = window.innerHeight ? window.innerHeight : $(window).height(); windowWidth = window.innerWidth ? window.innerWidth : $(window).width(); } windowSize(); // Returns a function, that, as long as it continues to be invoked, will not // be triggered. The function will be called after it stops being called for // N milliseconds. If `immediate` is passed, trigger the function on the // leading edge, instead of the trailing. function debounce(func, wait, immediate) { var timeout; return function () { var context = this, args = arguments; var later = function () { timeout = null; if (!immediate) func.apply(context, args); }; var callNow = immediate && !timeout; clearTimeout(timeout); timeout = setTimeout(later, wait); if (callNow) func.apply(context, args); }; }; $(window).resize(debounce(function () { windowSize(); $(document.body).trigger("sticky_kit:recalc"); if (windowWidth < screen) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } }, 250)); });