تألیف کتاب «بررسی شبهه اقتباس قرآن از عهدین»

به نقل از سایت اخبار  قرآن و متون دینی ، اسلام در جهان :    

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی محمدی مدیر گروه علوم قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اعلام این خبر اظهار داشت: پس از ظهور اسلام و نزول قرآن، دشمنان تلاش وسیعی کردند تا رابطه قرآن را با آسمان انکار کنند و پیامبر اکرم (ص) را دروغگو جلوه دهند.

وی گفت: از جمله شبهات برای رسیدن به این هدف، شبهه اقتباس قرآن از منابع وحیانی پیشین، به‌خصوص عهدین است که بسیاری از مستشرقان و اصحاب کنیسه و کلیسا نیز آن را در قرون اخیر دنبال کرده‌اند.

مدیر گروه علوم قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: برابر بررسی‌ها، پاسخ‌های داده شده، افزون بر نقصان، همه جانبه و کافی تشخیص داده نشد، از این رو بازخوانی شبهه و ابعاد آن و ارائه پاسخ‌های مناسب‌تر در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: هدف از این پژوهش، دفاع از قرآن و پاک کردن غبارهای فتنه و شبهات از چهره «نور مبین» است تا مردم در اعتقاد به آن دچار تزلزل نشوند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان این که این پژوهش به روش توصیفی - تحلیلی و انتقادی انجام شده و منابع آن کتابخانه‌ای است، اظهار کرد: منابع مستشرقان و نیز کتاب‌ها و مقالات ناظر بر آثار آنان مطالعه و پاسخ‌های مناسب ارائه شده است.

وی با بیان این که پژوهش حاضر شبهات مدعیان برگرفتگی قرآن از تورات و انجیل را بررسی و پاسخ داده است، گفت: پژوهش پس از مفهوم شناسی، سیر تاریخی ادعای اقتباس قرآن از عهدین را از عصر نزول تا جنگ‌های صلیبی و عصر حاضر را بیان کرده و نشان داده که دشمنان برای مبارزه با قرآن، با ترجمه قرآن، تحقیق در زمینه اختلاف قرائات و… آغاز کرده‌اند.

مدیر گروه علوم قرآنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به این که در این اثر، انواع مواجهه خاورشناسان با قرآن مورد بررسی قرار گرفته است، تصریح کرد: در این کتاب تلاش شده تا مشکلات اساسی مدعیان اقتباس، مانند مسئله اختلافات نسخه‌های تورات و رابطه‌اش با ادعای اقتباس، عدم دلالت تقدم عهدین و مشابهت قرآن با آن بر اقتباس، ناسازگاری اقتباس و تکفیر پیروان کتاب، سرگردانی مدعیان در مورد اوصاف و شخصیت پیامبر خاتم (ص)، و بی توجهی به ویژگی‌های قرآن و آورنده آن، بررسی و مشکلات مدعیان نشان داده شود.

وی به بررسی تلاش‌های متفاوت مستشرقان و همفکرانشان برای غیر وحیانی دادن قرآن در این اثر پرداخت و افزود: شواهد تولید قرآن از سوی محمد (ص) مانند وجود الفاظ بیگانه در قرآن؛ تدریجی بودن نزول قرآن؛ تولید مشابه قرآن؛ تعدد قرائات قرآن، بررسی و نارسایی این دلایل برای اقتباس اثبات شده است.

حجت الاسلام محمدی، بخش سوم این کتاب را بررسی دلایل و راه‌های ادعاییِ اقتباس قرآن از عهدین و بطلان ادله عنوان کرد و اظهار داشت: در این بخش، تشابه‌ها و تفاوت‌های قرآن و عهدین در ابعاد مختلف بررسی و نشان داده شده که خصوصیات قرآن اقتباس را موهون می‌کند و در نهایت، هیمنه قرآن بر آسمانی کتب آسمانی پیشین و نیز اعجاز قرآن تبیین شده است.

وی گفت: این پروژه از مصوبات قطب بنیادهای نظری و نظام متقن علوم اسلامی و انسانی قطب‌های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی است.

مدیر گروه علوم قرآنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: این اثر تألیف فرج الله میرعرب عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در حدود ۲۲۰ صفحه و در ۴ فصل منتشر خواهد شد.

127
0 0

لینک های مفید

سنگ کف

لوازم یدکی رانا

ریمل چشم

کتاب های ادبیات استرالیا

بانک اطلاعات پزشکان کشور

$(window).load(function () { 'use strict'; function activeStickyKit() { $('[data-sticky_column]').stick_in_parent({ parent: '[data-sticky_parent]' }); // bootstrap col position $('[data-sticky_column]') .on('sticky_kit:bottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'static'); }) .on('sticky_kit:unbottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'relative'); }); }; activeStickyKit(); function detachStickyKit() { $('[data-sticky_column]').trigger("sticky_kit:detach"); }; var screen = 768; var windowHeight, windowWidth; windowWidth = $(window).width(); if ((windowWidth < screen)) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } // windowSize // window resize function windowSize() { windowHeight = window.innerHeight ? window.innerHeight : $(window).height(); windowWidth = window.innerWidth ? window.innerWidth : $(window).width(); } windowSize(); // Returns a function, that, as long as it continues to be invoked, will not // be triggered. The function will be called after it stops being called for // N milliseconds. If `immediate` is passed, trigger the function on the // leading edge, instead of the trailing. function debounce(func, wait, immediate) { var timeout; return function () { var context = this, args = arguments; var later = function () { timeout = null; if (!immediate) func.apply(context, args); }; var callNow = immediate && !timeout; clearTimeout(timeout); timeout = setTimeout(later, wait); if (callNow) func.apply(context, args); }; }; $(window).resize(debounce(function () { windowSize(); $(document.body).trigger("sticky_kit:recalc"); if (windowWidth < screen) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } }, 250)); });