طرح قرآنی ۱۴۵۴ از ۳۰ خرداد با مشارکت دستگاه‌های قرآنی آغاز می‌شود

به نقل از سایت اخبار  قرآن و متون دینی ، اسلام در جهان :    

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری طرح قرآنی ۱۴۵۴ با حضور مسئولان قرآنی و جمعی از اصحاب رسانه در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.

جواد شیخ اکبری رئیس شبکه قرآن و معارف سیما، مجتبی ایزدی مدیر رادیو قرآن، مهدی قره شیخلو رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امورخیریه، محمد مهدی عزیززاده دبیر کمیسیون تبلیغ و ترویجی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جوادی معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی از حاضران در این نشست بودند.

در ابتدای این مراسم شیخ اکبری مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با اعلام اینکه این طرح از ۳۰ خردادماه در ۳۲ استان آغاز خواهد شد، گفت: این طرح ملی و قرآنی با محوریت آیات کاربردی و موضوعی قرآن کریم در خصوص گفتمان قرآنی در جامعه و بین مردم با شعار قرآن، خانواده و آرامش با هماهنگی تمام شبکه‌های سیما، صدا و سیمای مراکز استان‌ها و نهادهای قرآنی کشور از ۳۰ خرداد آغاز و تا شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

وی با اعلام برگزاری آزمون سراسری مفاهیم موضوعی قرآن کریم در بقاع متبرکه به عنوان یکی از برنامه‌های این طرح اظهار داشت: طرح درس خانواده و آرامش شامل موضوع‌ها و آیات کاربردی قرآن، برگزاری مسابقه روزانه از شبکه‌های سیما در عنوان‌های مختلف و همچنین مسابقه‌های جانبی مانند خطاطی و داستان نویسی از بخش‌های طرح قرآنی ۱۴۵۴ خواهد بود.

شکل گیری دبیرخانه ستاد طرح ملی

دبیرخانه ستاد طرح ملی از ابتدای سال شکل گرفت و شورای سیاستگذاری با حضور حجت الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، مهدی قره شیخلو رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، سیدعلی سرابی قائم مقام شورای عالی قرآن، سید عباس فاطمی رئیس مرکز امور استان‌های صدا و سیما و مجتبی ایزدی مدیر رادیو قرآن آغاز به کار کرد.

وی افزود: امسال کمیته‌های فضای مجازی، علمی و محتوایی، برنامه سازی و نهادها و شبکه‌ها و استان‌ها فعالیت می‌کنند. هر هفته یک موضوع مطرح می‌شود و هفت آیه ارائه می‌گردد و در هفته نهم همزمان با ایام محرم با موضوع امر به معروف و نهی از منکر پایان می‌یابد.

شیخ اکبری با تأکید بر اینکه ۶۰ آیه کاربردی در این طرح ارائه می‌شود، گفت: شبکه قرآن در دو بخش طرح ۱۴۵۴ را اجرا می‌کند که یک بخش مربوط به برنامه‌های زنده از صبح تا شب خواهد بود و بخش دیگر مربوط به برنامه‌های تولیدی با عنوان‌های متنوع در موضوع خانواده است.

دبیر شورای معارف سیما افزود: امسال برای اثرگذاری و جذابیت بیشتر برنامه‌های نمایشی و مسابقه پیامکی خواهیم داشت و یک مسابقه نیز در پایان هر هفته برگزار می‌شود و علاقه مندان می‌توانند آثار هنری خود را ارسال کنند.

تولید ۶ هزار دقیقه محتوای قرآنی طرح ۱۴۵۴ در رادیو

مجتبی ایزدی در ادامه گفت: امیدواریم طرح قرآنی ۱۴۵۴ طرحی تابستانی متفاوت و پرشور تر از سال‌های قبل باشد.

وی با اعلام اینکه رادیو قرآن سه برنامه را پشتیبانی می‌کند، اظهار داشت: برنامه قرآن و زندگی فهم و حفظ آیات قرآن کریم را دستور قرار خواهد داد. همچنین درس نامه حفظ نیز از دیگر برنامه‌های رادیو قرآن است که از ساعت ۹ و سی دقیقه الی ۱۰ صبح پخش می‌شود.

ایزدی با بیان محوری ترین برنامه قرآنی در عصرگاه تابستانه افزود: قرآن، دستور زندگی عنوان برنامه‌ای است که عصرها پخش خواهد شد و امیدواریم با این حجم از برنامه‌ها بتوانیم جنبه‌های حفظ و مشارکت مردمی را در طرح امسال افزایش دهیم. در واقع بیش از ۶ هزار دقیقه در طول تابستان در خصوص این طرح برنامه تولید خواهد شد.

مدیر رادیو قرآن با اشاره به برنامه محله تلاوت گفت: محله تلاوت برنامه است که بیشتر به تلاوت‌های درخواستی توجه می‌کند و آیات مرتبط با آن را پخش خواهد کرد.

وی با اعلام اهمیت فضای نمایشی قرآنی ادامه داد: ما متناسب با سوره‌ها نمایشنامه‌هایی از قبل داشته‌ایم که پخش خواهیم کرد و یا با همکاری معاونت صدا نمایشنامه‌هایی را تولید می‌کنیم.

وی با اشاره به دیگر شبکه‌های رادیویی گفت: شبکه‌های رادیویی اقتصاد، پیام، ایران، تهران، سلامت، ورزش، فرهنگ، معارف جوان و گفتگو نیز در طول این ایام برنامه‌هایی را برای پخش در راستای طرح قرآنی ۱۴۵۴ خواهند داشت.

ایجاد هشتگ مرتبط جهت دسترسی بهتر به محتوای طرح

سپس سعید مقیسه، معاونت فضای مجازی صدا و سیما به بیان نکاتی در اهمیت این طرح در فضای مجازی پرداخت و گفت: در راستای حمایت و همکاری طرح ۱۴۵۴ معاونت فضای مجازی سازمان چند اقدام انجام داده است که اولین آنها ایجاد کانال خطی و ۲۴ ساعتی در اپلیکیشن سپهر است این اپلیکیشن تمام برنامه‌های سازمان را منتشر می‌کند و زین پس طرح قرآنی ۱۴۵۴ نیز جز برنامه‌های منتشر شده در این شبکه قرار خواهد گرفت وبه زودی شبکه بشارت قابل استفاده برای عموم خواهد بود.

وی همچنین از تولید محتوای قرآنی بر مبنای طرح قرآنی ۱۴۵۴ در IPT ها خبر داد و بیان داشت: شبکه سپهر که از اپلیکیشن آن مجزا می‌باشد و هدف آن اعلام برنامه‌های سازمان است نیز موضوع طرح قرآنی ۱۴۵۴ را به عنوان بشارت در دستور کار خود قرار خواهد داد و در تلویزیون‌ها و IPT های طرف قرارداد تولید محتوای این طرح اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت پیام رسان ها گفت: در تمامی پیام رسانها هشتگ QBESHARAT تولید شده و افراد می‌توانند محتواهای مورد نیاز طرح قرآنی ۱۴۵۴ را از این طریق کسب نمایند.

استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه در طرح ۱۴۵۴

بعد از آن مهدی قره شیخلو رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به بیان نکاتی پرداخت و گفت: همه ما باید خوشحال باشیم که سازمان صدا و سیما هرسال بهتر و کیفی‌تر در حوزه فعالیت‌های قرآنی ورود پیدا می‌کند و امید داریم بنا بر دغدغه دوستان طرح ۱۴۵۴ طرح متفاوتی باشد.

وی با اشاره به مصوبه جهت تدوین افق پنج ساله‌ی این طرح قرآنی اظهار داشت: ما در دستگاه‌های مختلف باید تمرین کنیم تا کارهای کوچک را حذف کنیم و کارهای ملی مشارکتی که به تأثیر گذاری و مشارکت بیشتر مردم می‌انجامد را سهم بیشتری ببخشیم. امیدوارم فضایی ایجاد شود که هر فصل چنین برنامه‌ای داشته باشیم. ایجاد برنامه‌های کلان قرآنی و حصول تأثیر گذاری این برنامه‌ها بر زندگی روزانه مردم از مهمترین اهداف ما است.

این قاری قرآن افزود: قرار است برنامه‌های طرح ۱۴۵۴ از فضای بسته استودیو و بحث‌های گفت و گو محور در قالب‌های جذاب ارائه و از ظرفیت تمام شبکه‌ها استفاده شود تا تعداد بیشتری را جذب کند.

قره شیخلو در پایان به ظرفیت بقاع متبرکه اشاره و گفت: مادر سازمان اوقاف و امور خیریه سعی کردیم در بخش‌های کارشناسی در خدمت دوستان باشیم و هم در بخش اجرا تمام ظرفیت‌هایی که در کشور داریم مثل ظرفیت بقاع متبرکه و استان‌ها که می‌توانند در پیشبرد این طرح مثمر ثمر باشند را در اختیار قرار دهیم

تغییر رویکرد حفظ محوری به سوی آیه محوری در طرح قرآنی ۱۴۵۴

سپس محمد مهدی عزیززاده دبیر کمیسیون تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت با اعلام این نکته که استمرار این طرح در تغییرات مدیریتی اهتمامی را نشان می‌دهد، افزود: هدف انس جدی برای مردم است که تغییر از رویکرد حفظ محوری به سوی آیه محوری می‌تواند رویکرد خوبی باشد.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و استفاده از فضای مجازی و پیام رسان ها ادامه داد: مشارکت کمیسیون تبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآنی در این طرح در قالب تولید بخشی از برنامه‌های حرفه‌ای و جذاب، تهیه بخشی از جوایز، استفاده از ظرفیت مؤسسات قرآنی در استان‌ها و همچنین در قرار دادن استودیوهای قرآنی در استان‌ها به منظور تولید برنامه است.

وی با اعلام این نکته که بشدت نیازمند شبکه سازی بین علاقه مندان قرآنی هستیم در پایان گفت: امیدواریم با استفاده از شبکه سازی در بین علاقه مندان قرآنی، رشد و توجه بیشتر برنامه‌های قرآنی را رقم بزنیم.

ایجاد مرکز رسانه و هنر در سازمان دارالقرآن

مرتضی جوادی نماینده سازمان دارالقرآن الکریم نیز در ادامه به سخنانی پرداخت و گفت: سازمان دارالقرآن سیاست ویژه ای را در پیش گرفته است که در راستای سیاست‌های قبل بوده است محوریت در کلیه کارهای رسانه‌ای است و ما نیز بر اساس این اهمیت کمیته‌ای را در سازمان دارالقرآن تشکیل داده‌ایم. بر همین اساس مرکز رسانه و هنر تأسیس شده که به همین موضوعات می‌پردازد. در طرح ۱۴۵۴ حضور جدی خواهیم داشت و در تأمین بخشی از جوایز و محتوا نیز مشارکت خواهیم داشت.

وی با اعلام اینکه ما تلاش می‌کنیم تا در همه فعالیت‌ها شعار «قرآن زنده است» را به صورت جدی دنبال کنیم عنوان داشت: طی ابلاغیه‌ای به ادارات امور قرآنی در مراکز استان‌ها شرایطی را مهیا کرده‌ایم تا آنها هم بتواند در مراکز رسانه‌ای استان و شهرستانها همکاری کنند.

برنامه‌های قرآنی استانی پربارتر می‌شود

سید عباس فاطمی رئیس مرکز سیمای استان‌ها در این نشست ضمن تشریح برنامه‌های در نظر گرفته شده برای اجرای طرح ۱۴۵۴ در استان‌های کشور گفت: با توجه به موضوع این طرح که به خانواده اختصاص دارد، تلاش می‌کنیم تا با الهام از آموزه‌های قرآنی برنامه‌های استانی را پربارتر کنیم.
وی افزود: در هر شبکه استانی هر روز یک برنامه ۳۰ دقیقه خواهیم داشت که در مجموعه دو هزار برنامه و ۶۰ هزار دقیقه خواهد بود. همچنین برنامه‌های مستقل قرآنی را به همت نهادهای استانی تولید خواهیم کرد.
فاطمی ادامه داد: ۱۲۰ ارتباط ۳۰ دقیقه‌ای با شبکه قرآن خواهیم داشت و طراحی این برنامه‌ها صورت گرفته است و در سال گذشته نیز مراکز استانی مورد توجه قرار گرفتند. در این طرح از بهترین کارشناسان و صاحبنظران استفاده می‌کنیم تا مخاطبان بیشتری به این برنامه‌ها توجه کنند.

134
0 0

لینک های مفید

سنگ کف

لوازم یدکی رانا

ریمل چشم

کتاب های ادبیات استرالیا

بانک اطلاعات پزشکان کشور

$(window).load(function () { 'use strict'; function activeStickyKit() { $('[data-sticky_column]').stick_in_parent({ parent: '[data-sticky_parent]' }); // bootstrap col position $('[data-sticky_column]') .on('sticky_kit:bottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'static'); }) .on('sticky_kit:unbottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'relative'); }); }; activeStickyKit(); function detachStickyKit() { $('[data-sticky_column]').trigger("sticky_kit:detach"); }; var screen = 768; var windowHeight, windowWidth; windowWidth = $(window).width(); if ((windowWidth < screen)) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } // windowSize // window resize function windowSize() { windowHeight = window.innerHeight ? window.innerHeight : $(window).height(); windowWidth = window.innerWidth ? window.innerWidth : $(window).width(); } windowSize(); // Returns a function, that, as long as it continues to be invoked, will not // be triggered. The function will be called after it stops being called for // N milliseconds. If `immediate` is passed, trigger the function on the // leading edge, instead of the trailing. function debounce(func, wait, immediate) { var timeout; return function () { var context = this, args = arguments; var later = function () { timeout = null; if (!immediate) func.apply(context, args); }; var callNow = immediate && !timeout; clearTimeout(timeout); timeout = setTimeout(later, wait); if (callNow) func.apply(context, args); }; }; $(window).resize(debounce(function () { windowSize(); $(document.body).trigger("sticky_kit:recalc"); if (windowWidth < screen) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } }, 250)); });