چهل و هفتمین جلسه ستاد عالی مسابقات کشور برگزار شد

به نقل از سایت اخبار  قرآن و متون دینی ، اسلام در جهان :    

به گزارش خبرنگار مهر، چهل و هفتمین جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور صبح امروز اول تیرماه در ساختمان مهر سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.
در ابتدای این جلسه و پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به ارائه گزارشی از مراحل مختلف چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم پرداخت و گفت: در این دوره از مسابقات حدود ۱۶ هزار نفر در رشته‌های مختلف ثبت نام کرده‌اند. امسال با توجه به محدودیت‌های زمانی که وجود داشت، برخی تغییرات جزئی در مسابقات به وجود آمد و امیدواریم در سال‌های آتی تغییرات بیشتری اعمال شود.

وی در ادامه به برخی از این تغییرات اشاره کرد و افزود: از جمله این تغییرات تجمیع رشته‌های مفاهیمی در رشته یک رشته با عنوان رشته تفسیر بوده است. این تغییر نقدهای زیادی را به دنبال داشت که جای پرداختن به آنها وجود دارد و بعد از مشخص شدن اعضای کمیته‌های ستاد، مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

قره‌شیخلو با بیان اینکه برخیاز محدودیت‌های مسابقات سراسری برداشته شده است افزود: امسال همچنین برخی محدودیت‌ها از مسابقات سراسری برداشته شد که از جمله آنها اجازه دادن به شرکت کنندگان برخی رشته‌ها برای حضور در چند رشته بود. همانگونه که گفته شد این تغییرات جزئی بوده و تغییرات بیشتر در آینده لحاظ خواهد شد. یکی دیگر از اقداماتی که در مورد مسابقات سراسری قرآن صورت گرفته است، تهیه و ارسال فهرست داوران مورد تأیید به استان‌ها بوده است. با توجه به اینکه نظام تعریف شده‌ای برای گزینش داوران در مسابقات قرآن وجود ندارد امسال ساماندهی داوران که یکی از مشکلات است را در دستور کار قرار داده‌ایم. امیدوار هستیم تا دستورالعمل این موضوع در نیمه دوم سال اجرایی شود.

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور با تأکید بر اینکه در این دوره مسابقات ملی تابع شرایط بین‌المللی است، بیان کرد: مسابقات مرحله شهرستانی و استانی تا پایان شهریورماه و بر اساس رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و جلوگیری از تجمع افراد برگزار شود. چهل و سومین دوره با وجود همه محدودیت‌ها آغاز شده است، هرچند در برخی شهرها با مقاومت‌هایی برای برگزاری مسابقات مواجه شده‌ایم اما نکته عجیب ماجرا این است که اعتراضی در مورد بازگشایی سینماها و مراکز ورزشی وجود ندارد اما در برخی شهرها از بازگشایی مراکز قرآنی جلوگیری می‌شود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه برای تمدید زمان ثبت نام مسابقات تحت فشار زیادی بودیم، گفت: متقاضیان حضور در مسابقات باید با زمانبندی مراحل مختلف مسابقات هماهنگ شوند و در زمان مقرر برای ثبت نام اقدام کنند، نمودار ثبت نام این دوره از مسابقات در ۳۵ روز ابتدایی ثبت نام روزانه ۲۰ تا ۳۰ نفر را نشان می‌داد اما همین نمودار در پنج روز پایانی به بالای ۲۰۰۰ نفر در روز رسیده بود. لذا ما از ابتدا بر تمدید نشدن زمان ثبت نام تأکید داشتیم و این مکانیزم حتی اگر منجر به حذف چهره‌هایی که احتمال کسب رتبه هم دارند شود، را اجرا کرده‌ایم.

در بخش دیگری از این جلسه برخی اعضا از جمله رحیم قربانی، محمدرضا پورمعین، محمدرضا مسیب‌زاده و مهدی میدانی به بیان توضیحات در این زمینه پرداختند. تقدیر از برداشته شدن برخی محدودیت‌ها در مسابقات، ایجاد ظرفیتی برای برگزاری جلسات ستاد در هر شرایطی، مستند شدن تصمیمات و اقدامات مدیران در دوره‌های مدیریتی مختلف، دادن فرصتی ولو چند ساعته به متقاضیان حضور در مسابقات برای ثبت نام، تعیین تکلیف مسابقات در سریع‌ترین بازه زمانی و … از جمله مهم‌ترین موارد مطرح شده توسط این افراد بود.

همچنین در ادامه علی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن و از اعضای ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور در سخنانی با تأکید بر اینکه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور سیستمی برای ساماندهی فعالیت‌ها در حوزه‌ای فرا سازمانی است، گفت: مدیریت این ستاد به سازمان اوقاف واگذار شده است اما مسائل آن مسائل کلان کشور است که گردش کار و ساز و کار مشخصی دارد.‌این سازوکار باید برای مدیریت جدید تبیین می‌شد، به عنوان مثال در مورد ساماندهی داوران که در مورد آن گفته شد، شاهد فعالیت‌هایی در گذشته بوده‌ایم و در گذشته کار زمانبری انجام شده و چند کمیته درگیر کار بوده‌اند. در آن زمان تصمیم‌گیری شده بود تا برای سطح‌بندی و شناسایی داوران آزمون‌هایی برگزار شود. تمام ضوابط و آئین‌نامه مربوطه مصوب است و تمام صورت جلسات موجود است.

وی در ادامه به فعالیت شورای معین ذیل ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور اشاره کرد و افزود: پیشنهاد می‌دهم شورای معین مجدد فعال شود چرا که روال کار مشخصی داشت و به روند فعالیت‌ها کمک می‌کرد. به عنوان مثال یکی از روال‌های مطرح شده در ستاد این بود که افراد پیشنهادی برای عضویت حقیقی در ستاد عالی مسابقات را به بحث می‌گذاشت و به ستاد معرفی می‌کرد.

در بخش دیگری از این جلسه مهدی قره‌شیخلو، دبیر ستاد عالی مسابقات قرآن کشور به تشریح دومین دستور جلسه که ارائه گزارشی از وضعت مسابقات بین‌المللی قرآن بود، پرداخت. وی در این بخش به تشریح اقدامات صورت گرفته تا پیش از شیوع کرونا پرداخت و گفت: برای برگزاری مسابقات سه ستاد در تهران و مشهد تشکیل شد و تقریباً چارچوب کار مشخص شده بود و حتی مرحله غیرحضوری نیز برگزار شد تا اینکه وضعیت کرونا پیش آمد. پس از شیوع ویروس کرونا بحث استعلام از وزارت بهداشت پیش آمد، طی استعلامی که در مرحله اول به عمل آمد، بر تعویق حتمی مسابقات تأکید شد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه به موضوع برگزاری مسابقات به صورت مجازی نیز اشاره کرد و گفت: در این زمینه مقرر شد بررسی‌های بیشتری صورت بگیرد. یک تیم کارشناسی با همکاری بخش فناوری سازمان اوقاف بر روی این موضوع کار می‌کنند تا اگر برگزاری حضوری میسر نشود به شرط ایجاد زیرساخت‌های لازم به سمت برگزاری مجازی حرکت کنیم.
ر این بخش از جلسه برخی از اعضا به بیان نقدهایی در مورد برگزاری مسابقات به صورت مجازی پرداختند. محمدرضا پورمعین در نقد مجازی شدن مسابقات بین‌المللی قرآن، گفت: مسابقات ما صرفاً یک رقابت نیست این مسابقات به ویژه در انقلاب اسلامی یکی از ابزارهای جدی صدور پیام انقلاب به جهان است. این مسابقه با ساختارهایی که دارد امکان برگزاری به صورت مجازی را ندارد چرا که یک بازی شطرنج نیست که بتوان آن را به صورت مجازی برگزار کرد، بلکه ابعاد حسی و معنوی و کاربرد آموزشی و تبلیغاتی دارد که برگزاری مجازی نمی‌تواند به این موارد پاسخ دهد.

پورمعین با بیان اینکه در جهان حدود ۳۰ رقابت بین‌المللی در طول سال برگزار می‌شود و همه در انتظار برگزاری رقابت خود به صورت حضوری هستند، گفت: وضعیت کشور در حوزه کرونا همراه با نوسان است در حالی که در کشورهای دیگر اینگونه نیست، من اعتقاد دارم وضعیت ما از این حیث از کشورهای دیگر بهتر است و خیلی از کشورهای عربی با وجود ویروس کرونا اما، برنامه‌ای برای مجازی کردن مسابقات ندارند و در انتظار برگزاری حضوری هستند. مسابقات دارای یک سابقه و یک اعتبار جدی است و لذا تقاضا دارم در این موضوع به نامه نگاری اکتفا نشود.

وی با بیان اینکه زمان حاضر بهترین زمان برای پیگیری بحث تشکیل سازمان جهانی قرآن است، گفت: به اعتقاد من این پیشنهاد در زمان حاضر باید جدی گرفته شود و کارهای مربوط به پیگیری آن صورت بگیرد.

پس از صحبت‌های مطرح شده، مهدی قره‌شیخلو با تأکید بر اینکه خواست ما بر اجرای مسابقات به صورت حضوری است، گفت: اگر قرار باشد مسابقات یک سال برگزار نشود تبعاتی به دنبال خواهد داشت. اما اگر شرایط اجازه ندهد از دست ما خارج خواهد بود. ناگزیر هستیم تا کار را ادامه دهیم تا وضعیت مشخص شود اما مطمئناً تعیین تکلیف مسابقات در همین ستاد صورت خواهد گرفت.

در ادامه این جلسه نوبت به معرفی اعضای حقیقی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن و نیز مسئولان کمیته‌های ستاد رسید که زمان زیادی از جلسه را به خود اختصاص داد.
در این بخش نقدهای زیادی از سوی اعضا در مورد انتخاب افرادی که برای عضویت در ستاد و مسئولیت کمیته‌ها انتخاب شده‌اند مطرح شد.

از جمله نقدهایی که علی سرابی، محمدرضا مسیب‌زاده، رحیم قربانی، محمد ذوالفقاری نسبت به این موضوع داشتند از جمله این نقدها می‌توان به معرفی یک نفر به عنوان نماینده دستگاه‌ها اشاره کرد. وی در این بخش گفت: روال این بوده است که اگر دستگاه‌ها پیشنهاداتی دارند اسامی نامزدهای عضویت در ستاد را اعلام می‌کنند، با توجه به اینکه در این جلسه چنین رویکردی لحاظ نشده است لذا درخواست می‌شود تا معرفی اعضای حقیقی و مسئولان کمیته‌ها به جلسه آتی و پس از دریافت پیشنهادات دستگاه‌ها موکول شود.

در نهایت و پس از بحث‌های طولانی به پیشنهاد حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور مقرر شد تا در این زمینه در مورد دو پیشنهاد مطرح شده شامل «رأی‌گیری برای معرفی اعضای حقیقی و مسئولین کمیته‌ها در جلسه آینده» و «انتخاب اعضای حقیقی ستاد و مسئولین کمیته‌ها در این جلسه» رأی‌گیری شود. پس از رأی‌گیری نیز اکثریت اعضا به انتخاب اعضای حقیقی ستاد در همین جلسه رأی دادند.

در نهایت نیز پس از رأی‌گیری محمدرضا پورمعین، علی‌اکبر توپچی، رحیم خاکی و معصومه آگاهی به عنوان اعضای حقیقی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور معرفی شدند.
در پایان این جلسه نیز در دو رده‌بندی پنج‌گانه از ۱۰ دستگاه به دلیل برگزاری مطلوب مسابقات قرآن در سال ۹۸ تجلیل به عمل آمد. در این بخش کریم دولتی، از اعضای ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور به بیان شاخص‌های انتخاب این دستگاه‌ها پرداخت.

دولتی با ارائه گزارشی از از بهمن سال ۹۷ تا بهمن ۹۸ گفت: طی یکسال حدوداً ۱۹ مسابقه ملی و بین المللی برگزار شد که در زمان تصدی جناب انجم شجاع کار نظارت انجام و ثبت و ضبط شد و ارزیابی‌ها طی چند دوره از مسابقات برگزار شده انجام شد.

وی با بیان اینکه ۶ محور برای بررسی و ارزیابی بین دستگاه‌ها داشتیم گفت: برای بررسی دستگاه‌ها ملاک‌های کمی و کیفی داشتیم و می‌خواستیم دستگاه‌هایی که به شکل مطلوبی برگزار کرده بودند را مورد تشویق قرار دهیم از تمامی دستگاه‌های برگزار کننده تجلیل عمومی داشتیم اما ملاک‌های ما رشد کمی در برگزاری مسابقات از نظر تعداد رشته‌ها، ارتقای کیفی و نظم در برگزاری، نوآوری و برون سپاری به سمت برنامه‌های ترویجی، مسائل فنی و داوری طی چند سال اخیر از جمله این مباحث بود.

دولتی با اعلام دستگاه‌های برتر در این زمینه گفت: در رشد کمی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی مساجد در نظم قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، در موضوع نوآوری و برنامه‌های جانبی سپاه پاسداران در بخش کارکنان پایور، در موضوع مسائل مرتبط با داوری و فنی برگزاری مسابقات وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و تأثیر گذاری در ارزش‌های معنوی نیز وزارت علوم تحقیقات و فناوری اطلاعات رتبه‌های برتر را کسب کردند.

همچنین از نمایندگان سازمان بهزیستی برای برپایی مسابقات بین المللی نابینایان، کمیته امداد امام خمینی برای مسابقات قرآنی مددجویان و کارکنان، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی برای مسابقات دانشگاه‌های علوم پزشکی، وزارت آموزش و پرورش مسابقات قرآن، عترت و نماز وزارت آموزشو پرورس، سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای برپایی مسابقات قرآن تقدیر به عمل آمد.

تجلیل از محمد بنیادی، مسئول دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور بخش دیگری از این مراسم بود.

119
0 0

لینک های مفید

سنگ کف

لوازم یدکی رانا

ریمل چشم

کتاب های ادبیات استرالیا

بانک اطلاعات پزشکان کشور

$(window).load(function () { 'use strict'; function activeStickyKit() { $('[data-sticky_column]').stick_in_parent({ parent: '[data-sticky_parent]' }); // bootstrap col position $('[data-sticky_column]') .on('sticky_kit:bottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'static'); }) .on('sticky_kit:unbottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'relative'); }); }; activeStickyKit(); function detachStickyKit() { $('[data-sticky_column]').trigger("sticky_kit:detach"); }; var screen = 768; var windowHeight, windowWidth; windowWidth = $(window).width(); if ((windowWidth < screen)) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } // windowSize // window resize function windowSize() { windowHeight = window.innerHeight ? window.innerHeight : $(window).height(); windowWidth = window.innerWidth ? window.innerWidth : $(window).width(); } windowSize(); // Returns a function, that, as long as it continues to be invoked, will not // be triggered. The function will be called after it stops being called for // N milliseconds. If `immediate` is passed, trigger the function on the // leading edge, instead of the trailing. function debounce(func, wait, immediate) { var timeout; return function () { var context = this, args = arguments; var later = function () { timeout = null; if (!immediate) func.apply(context, args); }; var callNow = immediate && !timeout; clearTimeout(timeout); timeout = setTimeout(later, wait); if (callNow) func.apply(context, args); }; }; $(window).resize(debounce(function () { windowSize(); $(document.body).trigger("sticky_kit:recalc"); if (windowWidth < screen) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } }, 250)); });