تصویب کلیات اساسنامه ستاد عالی مسابقات قرآن کریم

به نقل از سایت اخبار  قرآن و متون دینی ، اسلام در جهان :    

به گزارش خبرنگار مهر، پنجاه و هفتمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی – ترویجی قرآن کریم سه شنبه، نهم دی‌ماه، به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بررسی سه پیش‌دستور و پنج دستور به دو صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

در ابتدای جلسه که با آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص دستورات این جلسه گفت: اولین پیش‌دستور رونمایی از کتاب ترکش‌های دوست داشتنی است که این کتاب به زندگی، خاطرات و سفرهای قرآنی احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشورمان اختصاص یافته است.

سپس احمد ابوالقاسمی به بیان نکات و خاطراتی از این کتاب پرداخت. وی با اشاره به یکی از خاطرات خود گفت: اگر بخواهم از نقش مادر در زندگی نوجوان حرف بزنم مادران شهدا نمونه بارز آن هستند و اگر بخواهم از قاریان قرآن صحبت کنم افرادی بیشتر از من خاطرات دارند. نویسنده کتاب خاطراتم محمد خسروی راد دارای عناوین متعهدی است به خوبی توانسته ایام زندگانی ام را به رشته تحریر بیاورد.

سپس دومین پیش‌دستور این جلسه رونمایی از سامانه بازنمای دستاوردهای قرآنی (سبد قرآنی) بود. این سامانه از محل اعتبارات کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی – ترویجی قرآن کریم از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه طراحی و پیاده‌سازی و در این سامانه محصولات قرآنی قابل ارائه بارگذاری شده است.

حجت الاسلام محمد قطبی نماینده دفتر تبلیغات اسلامی در کمیسیون تبلیغی ترویجی قرآن کریم در خصوص سامانه بازنمایی دستاوردهای قرآنی گفت: این سامانه که مخفف واژه «سبد» می‌باشد با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی و و معاونت قرآن وزارت ارشاد اسلامی سال گذشته تصویب شد.

وی گفت: این سامانه تمام محصولات قرآنی و تمام آنچه که در رسانه‌های مکتوب و دیجیتال را شامل شده و نسخه تحت وب و موبایلی خواهد داشت. این سامانه با ایجاد دسته بندی‌های مشخص، تولید کننده‌هایی را در قابل الگوریتم جمع می‌کند و نمایه‌ای از محصولات قرآنی به صورت کلی ارائه می‌دهد.

حجت الاسلام قطبی با اعلام دیگر برنامه‌های این سامانه افزود: این سامانه با فیلترینگ مناسب به تناسب موضوعات و قالب‌های مشخص را به نمایش خواهد گذاشت. همچنین امکان بارگزاری در سامانه از دیگر ویژگی‌های آن می‌باشد.

در ادامه جلسه از فونت رایانه‌ای مصحف و مصحف کامل الکترونیکی که به همت مرکز طبع و نشر قرآن و با همکاری سازمان دارالقرآن الکریم تهیه شده بود رونمایی شد.

سید علی سرابی مدیر مرکز طبع و نشر جمهوری اسلامی در خصوص این فونت گفت: این دو اثر فونت رایانه‌ای که بر اساس استانداردهای جهانی ساخته شده، قابلیت‌های ویژه حروف چینی مصاحف و ادعیه را مثل اعراب گذاری‌های خاص دارد. تنظیم دقیق اعراب در کلمات که برای قرائت راحت قرآن استفاده می‌شود و جهت استفاده از نرم افزارهای نشر رومیزی از دیگر فرآیندهای این فونت است.

وی در خصوص مصحف کامل گفت: فایل کامل قرآن در نشرهای رومیزی و تیکه برداری و صفحه‌ها آرایی های دیجیتالی کاربرد فراوان دارد و افرادی که از نشر دیجیتال استفاده می‌کنند دسترسی به منابع متقن همراه با این مصحف کامل خواهند داشت.

سپس با توجه به پایان یافتن دوره دوساله عضویت «ولی یاراحمدی» در این کمیسیون برای انتخاب عضو حقیقی جدید یا تمدید عضویت وی رأی‌گیری صورت گرفت.

فرایند رأی‌گیری انتخاب عضو حقیقی کمیسیون به این صورت است که ابتدا از دستگاه‌ها گزینه‌های پیشنهادی عضویت در این کمیسیون به همراه رزومه آنها دریافت و بعد در جلسه کمیسیون به رأی گذاشته می‌شود.در این جلسه ولی یار احمدی با انتخاب مجدد اعضا عضو حقیقی کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن کریم شد.

همچنین پیشنهاد تشکیل کارگروه فعالیت‌های قرآنی و مردمی بررسی شد. این موضوع به پیشنهاد شورای توسعه فرهنگ قرآنی مطرح شد. در سال‌های گذشته کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی، ترویجی قرآن کریم ۱۰ کارگروه داشت که بعد از مدتی به چهار کارگروه تقلیل یافت. بر همین اساس در شورای توسعه پیشنهاد احیای کارگروه فعالیت‌های قرآنی و مردمی مطرح شد و سپس به تصویب رسید. سازمان تبلیغات اسلامی، اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت، مرکز حوزه برادران، مرکز حوزه خواهران، سازمان اوقاف و امور خیریه، کمیته امداد، ستاد کانون‌های مساجد، شورای عالی شهرداری تهران، سازمان بسیج اعضای این کارگروه شدند

سومین دستور این جلسه هم بررسی و تصویب آئین‌نامه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن بود که از ستاد عالی مسابقات ارائه شده است. بر همین اساس مجموعاً ۵ دستگاه به آئین نامه نکاتی را اضافه کردند که به لحاظ فنی قابلیت حقوقی و حذف داشته است.

در همین زمینه در بند ۴ این آئین نامه در تبیین ضوابط اعزام قاریان اختلافی بین سازمان اوقاف و شورای عالی قرآن بود. از آنجایی که مسئولیت سیاست گذاری در تعیین مصادیق اعزام شوندگان به مسابقات قرآنی مختلف برعهده کمیته اعزام و دعوت از قاریان است مقرر شد تا کارگروهی مستندات لازم جهت بررسی بیشتر از دو طرف مورد بحث قرار دهد. بر همین اساس کلیات آئین نامه ستاد را به غیر از بند ۴ تصویب شد.

88
0 0

لینک های مفید

سنگ کف

لوازم یدکی رانا

ریمل چشم

کتاب های ادبیات استرالیا

بانک اطلاعات پزشکان کشور

$(window).load(function () { 'use strict'; function activeStickyKit() { $('[data-sticky_column]').stick_in_parent({ parent: '[data-sticky_parent]' }); // bootstrap col position $('[data-sticky_column]') .on('sticky_kit:bottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'static'); }) .on('sticky_kit:unbottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'relative'); }); }; activeStickyKit(); function detachStickyKit() { $('[data-sticky_column]').trigger("sticky_kit:detach"); }; var screen = 768; var windowHeight, windowWidth; windowWidth = $(window).width(); if ((windowWidth < screen)) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } // windowSize // window resize function windowSize() { windowHeight = window.innerHeight ? window.innerHeight : $(window).height(); windowWidth = window.innerWidth ? window.innerWidth : $(window).width(); } windowSize(); // Returns a function, that, as long as it continues to be invoked, will not // be triggered. The function will be called after it stops being called for // N milliseconds. If `immediate` is passed, trigger the function on the // leading edge, instead of the trailing. function debounce(func, wait, immediate) { var timeout; return function () { var context = this, args = arguments; var later = function () { timeout = null; if (!immediate) func.apply(context, args); }; var callNow = immediate && !timeout; clearTimeout(timeout); timeout = setTimeout(later, wait); if (callNow) func.apply(context, args); }; }; $(window).resize(debounce(function () { windowSize(); $(document.body).trigger("sticky_kit:recalc"); if (windowWidth < screen) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } }, 250)); });